SP STEMTEST 2024, stelling 8: de wegcode

Netwerk Speed Pedelec Vlaanderen lanceert een beknopte stemtest voor speed pedelec gebruikers! Tussen 1 mei en 24 mei krijg je in totaal 9 stellingen te lezen via onze website en social media kanalen. Deze zijn reeds allen beschikbaar bij de Vlaamse politieke partijen. We vragen hen om voor elke stelling akkoord/niet akkoord te geven met één of meer zinnen onderbouwing. Eind mei gaat de stemtest live en kan je zelf je mening geven over de stellingen! Bij afloop van je test, krijg je te lezen hoe jouw antwoorden zich verhouden tot deze van de politieke partijen. Na de verkiezingen delen we de resultaten van alle ontvangen testen in een hapklaar bericht met grafieken alsook met de politiek.

Meer informatie over het verloop lees je hier.

Een speed pedelec fiets valt in de wegcode onder de categorie van de bromfietsen, klasse speed pedelec. Alle andere fietsen vallen onder de (gemotoriseerde) rijwielen. Bij deze verschillen in categorie horen ook verschillende regels wat betreft plaats op de weg, waarbij algemene regels voor bromfietsen ook van toepassing zijn op de speed pedelec klasse. Maar heeft een behandeling op basis van huidige categorisering wel zin?

Voor

  • Beide rijwielen en speed pedelecs kunnen traag gaan
    Het enige wezenlijke verschil tussen een gewone elektrische fiets en een speed pedelec is dat de trapondersteuning van deze laatste krachtiger kan zijn en ook ondersteunt bij hogere snelheden. Maar als je daar geen gebruik van maakt, ben je niet te onderscheiden van een gewone elektrische fiets. Zo kan je met lage ondersteuning je kinderen naar school voeren of boodschaptassen vervoeren. De toegang tot infrastructuur moet rekening houden met dit gedrag en niet met de door constructie bepaalde, potentiële maximumsnelheid.
  • Beide rijwielen en speed pedelecs kunnen snel gaan
    Ook in de andere richting schort er iets met de huidige regelgeving. Een speed pedelec met middenmotor heeft een kruissnelheid van om en bij 35km/u. Een wielertoerist ook. Gezien de gelijke snelheid is het niet logisch dat de speed pedelec veelal wél en de wielertoerist niet op de rijbaan van de bebouwde kom mag fietsen, wanneer er ook een fietspad aanwezig is. De rijbaan kan namelijk aan die gewenste snelheid de veiligste keuze zijn voor de betreffende fietser, al naargelang de conflictkans op het fietspad.
  • Analogie met auto’s
    Voor auto’s maakt het niet uit wat er onder de motorkap zit. Allemaal moeten ze dezelfde verkeersregels volgen. Bij fietsen onderling behoort dit niet anders te zijn. Wel kan je de plaats van de weg aan bepaalde voorwaarden verbinden: Geen helm = niet op de rijbaan. Trager dan 30km/u? Verplicht op het fietspad. Enzovoorts. Hetzelfde geldt voor auto’s. Zo mag je enkel de autosnelweg op als je minstens 70km/u haalt.
  • Toekomstgericht
    Vandaag heb je vooral snellere speed pedelecs, met een kruissnelheid van 35km/u of meer. Het is echter niet ondenkbaar dat ooit een speed pedelec op de markt komt waarbij de trapondersteuning stopt bij 30km/u. Bijvoorbeeld een cargo model voor professionals. Niemand weet hoe de toekomst er uitziet. Wat we echter wel kunnen doen, is toekomstgericht denken en de plaats op de openbare weg loskoppelen van het type fiets. Hoe regel je dat dan wel? Laat de plaats afhangen van massa, breedte en gewenste snelheid.

Tegen

  • De toegang van speed pedelecs tot rijbanen tot 50km/u is niet enkel gebaseerd op de door constructie bepaalde, potentiële maximumsnelheid. Zo zijn speed pedelecs ook voorzien van een kentekenplaat, zijdelingse reflectoren en een toeter. Bovendien moet de fietser een rijbewijs hebben en een gepaste helm dragen. Als toegang tot infrastructuur wordt losgekoppeld van het type fiets, kom je ofwel in een ingewikkelde situatie terecht waarin elke fietser rekening moet houden met een berg vereisten om te bepalen wat mag, ofwel in een oneerlijke situatie waarin een verschil in vereisten bestaat tussen fietsers met identiek gedrag, puur om de fiets waar ze op zitten.

Mening netwerk Speed Pedelec Vlaanderen

Hier lees je na verkiezingsdag de mening (akkoord/niet akkoord) van ons netwerk mét verdere motivatie!

1 comments

Reacties zijn gesloten.