Berichten vanwege onze redacteurs

  • VIAS pleit voor beknotting speed pedelec infrastructuur ondanks laag ongevallenpercentage
    Misleidende clickbait krantenkoppen blijven schering en inslag Artikel in De Morgen vandaag: Meteen daaronder: “Het aantal ongevallen met speedpedelecs ligt erg laag, zo blijkt uit een analyse van het verkeersveiligheidsinstituut Vias. Hoewel de snelle elektrische fietsen hun reputatie tegen hebben, waren ze in 2021 betrokken bij amper 0,7 procent van alle ongevallen met letsel.“ Er
  • Toenemende erkenning hybride eigenschappen speed pedelec
    Europese regelgeving omtrent verplichte uitrusting deed de elektrische fiets met trapondersteuning boven 25km/u destijds van de rijwielen naar een nieuwe bromfietsklasse fietsen. De zo ontstane speed pedelec heeft echter nooit goed in dat nieuwe hokje gepast. Het was een nieuw hok in een oude stal, gemaakt voor een tijd waarin bromfietsen brommen en snel fietsen
  • Wat leren ons gemiddelde snelheden?
    In navolging van 365SNEL onderzoek uit 2019 heeft het Nederlandse SWOV (instituut verkeersveiligheid) nu ook een eigen onderzoek naar gemiddelde snelheden gedaan, gebaseerd op een kleinere groep van 28 deelnemers. Beide onderzoeken bevestigen dat de gemiddelde kruissnelheid een flink stuk lager ligt dan 45km/u, dat er een sterke correlatie is tussen motorvermogen en kruissnelheid en
  • Hoe zit het écht met speed pedelec ongevallen? “Geen verdubbeling maar maximum 4% groei.”
    Je kon er deze week in de media niet omheen: 319 ongevallen met speed pedelecs in 2021 tegenover 15 ongevallen in 2017. Dat is een toename van factor 20! Als je dit afzet tegenover de groei van het aantal speed pedelecs in dezelfde periode, spreken we nog steeds over een verdubbeling! Moord en brand? Nuancering
  • Explosieve groei speed pedelecs in België
    …en waarom we deze groei best blijven stimuleren In vol coronajaar 2021 werden 16298 speed pedelecs ingeschreven in België, 1751 méér dan in coronajaar 2020 en 1731 méér dan in 2019. In totaal werden sinds de invoering van de aparte categorie voor deze snelle, elektrische fietsen maar liefst 61506 speed pedelecs ingeschreven. 59009 hiervan in
  • Zijn opgevoerde e-bikes de toekomst?
    Veilig Verkeer Nederland pleit voor een verbod op opvoeren van gewone e-bikes. Opgevoerde VanMoof Beknopte inhoud van het artikel: Via een App kan je tegenwoordig een e-bike van VanMoof opvoeren zodat de trapondersteuning pas wegvalt aan een snelheid boven de wettelijke 25km/u. VanMoof treft geen schuld want die verkoopt de fietsen met 25km/u limiet. Het
  • Reportage op VRT – “Oorlog op het fietspad”?
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2022/05/17/laat-select-repo-oorlog-op-fietspad-arvato_48968542 Een mooie kans, deels verzilverd We kregen via Fietsersbond Leuven de kans om dinsdag in de late namiddag mee te werken aan een ‘VRT laat’ nieuwsitem over toegenomen drukte op de fietspaden, waarvoor dank. Bekijk het fragment via bovenstaande link. De reportage bracht me van de F3 te Herent langs de Vaartkom tot hartje
  • Fietssnelwegen zijn voor alle fietsers
    We merken dat er tegenwoordig soms gewag gemaakt wordt van ‘SP pressiegroepen’ die ijveren voor een minimumsnelheid op fietssnelwegen, het weren van trage fietsers etc. Speed Pedelec Vlaanderen is met afstand de grootste SP beweging van België en vindt zulk standpunt alvast absurd. Fietssnelwegen zijn een prachtig initiatief waarbij men zoekt naar vlotte en veilige
  • (niet zo) slim naar Antwerpen met de speed pedelec
    Wie vanuit het Waasland naar Antwerpen fietst, heeft twee mogelijke invalswegen: de vluchtkoker van de E17 en de voetgangerstunnel. Beide tunnels zijn nooit ontworpen geweest met het oog op druk fietsverkeer, waardoor ook beide tunnels bezwaarlijk een ‘invalsweg’ genoemd kunnen worden. De vluchtkoker van de Kennedytunnel kun je enkel betreden via een tergend trage lift
  • Ook voor zacht verkeer onderling kan het nog beter
    https://www.leuvenactueel.be/nieuws/wilsele/voetganger-aangereden-door-speedpedelec Op deze donkere, natte dinsdagochtend kwamen op de Wijgmaalsesteenweg te Wilsele een voetganger die op de bus wachtte en een speed pedelec met elkaar in aanraking. Door de klap gingen beide pendelaars tegen de grond, op het eerste zicht zonder veel erg. Over de oorzaak van dit ongeval valt veel te speculeren. De échte
  • De SP voorsprong in de Europese innovatiehoofdstad
    Leuven is de Europese Hoofdstad van de Innovatie 2020. Dit wegens de toekomstgerichte kijk op ondermeer mobiliteit, waar wij als speed pedelec gebruikers steeds meer de vruchten van plukken. Naast het vele goeds is er nog steeds ruimte voor verdere verbetering. Een overzicht.
  • Dit helpt echt niemand.
    Een boze moeder doet haar beklag in een ‘ge zijt van’ groep op facebook. Het verhaal gaat dat iemand op speed pedelec onvoldoende snelheid heeft geminderd en bij het voorbijsteken van een groep jongeren op de fiets haar zoon op de grond heeft geduwd, waarbij deze laatste op de grond terecht kwam. De duwer vond
  • Verjaardagsbevraging tot 30 september 2020
    Begin oktober mag Speed Pedelec Vlaanderen haar eerste verjaardagskaars uitblazen, hoera! Om het te vieren, introduceren we een nieuwe jaarlijkse traditie: een Top 10 voor zowel voordelen van – als uitdagingen voor de speed pedelec, vanwege jou als gebruiker! Invullen kan tot 30 September 2020. De resultaten worden meegedeeld via de website alsook binnen de
  • Tussentijdse update omtrent « Advies speed pedelec – maart 2020 »
    De afgelopen weken zijn er een aantal posts gepasseerd binnen de SPVL community die handelden rond conflict- of gevaarlijke situaties waar een herziening van de bestaande regelgeving wenselijk was ten behoeve van de actieve weggebruiker. Een aantal punten werden reeds uitvoerig besproken en opgenomen in het recente “Advies speed pedelec”, gepubliceerd door Fietsberaad Vlaanderen dit
  • Brussel 202X
    Een mooi pleidooi voor meer politieke moed om de modal shift te kunnen verwezenlijken.
  • Groeipool Vlaanderen
    Speed pedelec Vlaanderen was uitgenodigd om te komen luisteren naar de resultaten van het 365SNEL project en kreeg de kans om zich voor te stellen voor de aanwezige deelnemers uit de bedrijfswereld, universiteitsinstellingen, beleidsorganen, en industrie.
  • To B or not to B?
    Je hoort het nog steeds geregeld: “De speed pedelec moet zich aan dezelfde regels houden als bromfiets klasse B”. Maar is dat ook zo? Het betreft een hardnekkig misverstand, dus voor alle duidelijkheid: een speed pedelec is géén bromfiets klasse B en moet zich niets aantrekken van regelgeving specifiek voor de bromfiets B categorie. Op
  • 0.2%. De andere kant van het verhaal.
    Bij 0,2% van alle letselongevallen in België tijdens 2018 was een speed pedelec betrokken. Tijdens 2017 was 0,04% van de speed pedelecs betrokken in een ongeval (bron: VIAS, verkeersveiligheidsbarometer 2018). Diezelfde cijfers, op een andere manier geinterpreteerd dan een recent artikel verschenen in de media (HLN, aantal letselongevallen met speed pedelecs verzesvoudigd, 13 januari 2020).
  • Fietskarren, ja natuurlijk!
    Vandaag mogen speed pedelecs geen fietskarren voorttrekken. Moet wel kunnen, toch?
  • Fietsen in Vlaanderen: de balans vinden tussen veiligheid, snelheid en haalbaarheid
    In dit artikel gaan we dieper in op de mediatisering van de speed pedelec als supersnelle fiets en formuleren een haalbare visie voor een betere, veilige pendeltijd, zowel op fietspaden als fietssnelwegen.
  • Bericht aan de media
    Pas op voor stigmatiserende berichtgeving! In de media wordt bij een nieuwsbericht over een speed pedelec steevast verwezen naar het voertuig als “die supersnelle fietsen”, “een fiets die heel snel kan gaan”, “…dit zijn fietsen die 45km/u kunnen gaan”, “een fiets waarmee je gevaarlijk snel kan rijden”. Bij een nieuwsbericht over een speed pedelec die