Berichten vanwege onze redacteurs

  • De SP voorsprong in de Europese innovatiehoofdstad
    Leuven is de Europese Hoofdstad van de Innovatie 2020. Dit wegens de toekomstgerichte kijk op ondermeer mobiliteit, waar wij als speed pedelec gebruikers steeds meer de vruchten van plukken. Naast het vele goeds is er nog steeds ruimte voor verdere verbetering. Een overzicht.
  • Dit helpt echt niemand.
    Een boze moeder doet haar beklag in een ‘ge zijt van’ groep op facebook. Het verhaal gaat dat iemand op speed pedelec onvoldoende snelheid heeft geminderd en bij het voorbijsteken van een groep jongeren op de fiets haar zoon op de grond heeft geduwd, waarbij deze laatste op de grond terecht kwam. De duwer vond …
  • Verjaardagsbevraging tot 30 september 2020
    Begin oktober mag Speed Pedelec Vlaanderen haar eerste verjaardagskaars uitblazen, hoera! Om het te vieren, introduceren we een nieuwe jaarlijkse traditie: een Top 10 voor zowel voordelen van – als uitdagingen voor de speed pedelec, vanwege jou als gebruiker! Invullen kan tot 30 September 2020. De resultaten worden meegedeeld via de website alsook binnen de …
  • Tussentijdse update omtrent « Advies speed pedelec – maart 2020 »
    De afgelopen weken zijn er een aantal posts gepasseerd binnen de SPVL community die handelden rond conflict- of gevaarlijke situaties waar een herziening van de bestaande regelgeving wenselijk was ten behoeve van de actieve weggebruiker. Een aantal punten werden reeds uitvoerig besproken en opgenomen in het recente “Advies speed pedelec”, gepubliceerd door Fietsberaad Vlaanderen dit …
  • Brussel 202X
    Een mooi pleidooi voor meer politieke moed om de modal shift te kunnen verwezenlijken.
  • Groeipool Vlaanderen
    Speed pedelec Vlaanderen was uitgenodigd om te komen luisteren naar de resultaten van het 365SNEL project en kreeg de kans om zich voor te stellen voor de aanwezige deelnemers uit de bedrijfswereld, universiteitsinstellingen, beleidsorganen, en industrie.
  • To B or not to B?
    Je hoort het nog steeds geregeld: “De speed pedelec moet zich aan dezelfde regels houden als bromfiets klasse B”. Maar is dat ook zo? Het betreft een hardnekkig misverstand, dus voor alle duidelijkheid: een speed pedelec is géén bromfiets klasse B en moet zich niets aantrekken van regelgeving specifiek voor de bromfiets B categorie. Op …
  • 0.2%. De andere kant van het verhaal.
    Bij 0,2% van alle letselongevallen in België tijdens 2018 was een speed pedelec betrokken. Tijdens 2017 was 0,04% van de speed pedelecs betrokken in een ongeval (bron: VIAS, verkeersveiligheidsbarometer 2018). Diezelfde cijfers, op een andere manier geinterpreteerd dan een recent artikel verschenen in de media (HLN, aantal letselongevallen met speed pedelecs verzesvoudigd, 13 januari 2020). …
  • Fietskarren, ja natuurlijk!
    Vandaag mogen speed pedelecs geen fietskarren voorttrekken. Moet wel kunnen, toch?
  • Fietsen in Vlaanderen: de balans vinden tussen veiligheid, snelheid en haalbaarheid
    In dit artikel gaan we dieper in op de mediatisering van de speed pedelec als supersnelle fiets en formuleren een haalbare visie voor een betere, veilige pendeltijd, zowel op fietspaden als fietssnelwegen.
  • Bericht aan de media
    Pas op voor stigmatiserende berichtgeving! In de media wordt bij een nieuwsbericht over een speed pedelec steevast verwezen naar het voertuig als “die supersnelle fietsen”, “een fiets die heel snel kan gaan”, “…dit zijn fietsen die 45km/u kunnen gaan”, “een fiets waarmee je gevaarlijk snel kan rijden”. Bij een nieuwsbericht over een speed pedelec die …