Berichten vanwege onze redacteurs

  • Tussentijdse update omtrent « Advies speed pedelec – maart 2020 »
    De afgelopen weken zijn er een aantal posts gepasseerd binnen de SPVL community die handelden rond conflict- of gevaarlijke situaties waar een herziening van de bestaande regelgeving wenselijk was ten behoeve van de actieve weggebruiker. Een aantal punten werden reeds uitvoerig besproken en opgenomen in het recente “Advies speed pedelec”, gepubliceerd door Fietsberaad Vlaanderen dit …
  • Brussel 202X
    Een mooi pleidooi voor meer politieke moed om de modal shift te kunnen verwezenlijken.
  • Groeipool Vlaanderen
    Speed pedelec Vlaanderen was uitgenodigd om te komen luisteren naar de resultaten van het 365SNEL project en kreeg de kans om zich voor te stellen voor de aanwezige deelnemers uit de bedrijfswereld, universiteitsinstellingen, beleidsorganen, en industrie.
  • To B or not to B?
    Je hoort het nog steeds geregeld: “De speed pedelec moet zich aan dezelfde regels houden als bromfiets klasse B”. Maar is dat ook zo? Het betreft een hardnekkig misverstand, dus voor alle duidelijkheid: een speed pedelec is géén bromfiets klasse B en moet zich niets aantrekken van regelgeving specifiek voor de bromfiets B categorie. Op …
  • 0.2%. De andere kant van het verhaal.
    Bij 0,2% van alle letselongevallen in België tijdens 2018 was een speed pedelec betrokken. Tijdens 2017 was 0,04% van de speed pedelecs betrokken in een ongeval (bron: VIAS, verkeersveiligheidsbarometer 2018). Diezelfde cijfers, op een andere manier geinterpreteerd dan een recent artikel verschenen in de media (HLN, aantal letselongevallen met speed pedelecs verzesvoudigd, 13 januari 2020). …