Berichten vanwege onze redacteurs

  • SP STEMTEST 2024, stelling 5: snelheid fietspad
    Stelling: “Men moet een algemeen snelheidsregime van 30 km/u invoeren op fietspaden.”
  • SP STEMTEST 2024, stelling 4: fietssnelwegen
    Stelling: “Fietssnelwegen moeten beheerd worden door het provinciaal niveau.”
  • SP STEMTEST 2024, stelling 3: vervoer kinderen
    Stelling: “Er moeten uniforme regels komen voor het vervoer van kinderen voor alle types fietsen, of het nu rijwielen of speed pedelecs zijn.”
  • SP STEMTEST 2024, stelling 2: Zone 30
    Stelling: “Er moet een algemene zone 30 worden ingevoerd voor de bebouwde kom.”
  • SP STEMTEST 2024, stelling 1: Toegang
    Stelling: “Speed pedelecs moeten toegang krijgen tot àlle fietsinfrastructuur.  Let wel, het gaat enkel over toegang, niet over snelheid!”
  • Draag bij aan je pendeltoekomst!
    Netwerk Speed Pedelec Vlaanderen lanceert een beknopte stemtest die de 70000 speed pedelec pendelaars in Vlaanderen toelaat het onderwerp mee te laten spelen in hun stemgedrag op 9 juni 2024.
  • Dringend: rechtszekerheid voor ouders met jonge kinderen
    Stevige primeur in Het Nieuwsblad vandaag. Ouders met jonge kinderen worden geverbaliseerd terwijl ze te goeder trouw handelen, in lijn met de communicatie ontvangen van zowel overheid als fabrikanten! Dit onrecht behoeft met spoed een wetswijziging die rechtszekerheid brengt. De feiten op een rijtje *voor details zie verderop in deze pagina. Is het wel veilig,
  • Wegcode desinformatie schering en inslag op HLN.be
    Journalisten en de wegcode, geen droomhuwelijk. HLN.be spant de kroon als consequente verspreider van misinformatie, met kwalijke impact op verkeersveiligheid.
  • Speed Pedelecer met goede bedoelingen zoekt: een plaats op de weg.
    “Ik word soms van de baan gereden!” Danielle Dircken Danielle Dircken getuigt op Radio 2 over haar ervaring met de speed pedelec, waarbij ze terecht het gedrag van automobilisten hekelt. Het is een gekend fenomeen: bestuurders zijn boos op speed pedelecers die op ‘hun’ rijbaan fietsen, zeker als er een fietspad aanwezig is en er
  • Is de speed pedelec een fiets?
    Hebt u het ook al ergens meegemaakt? “Ben je met de auto naar hier gereden?” “Neen, ik ben met de fiets.” Waarop iemand uit het gezelschap het nodig vindt je terecht te wijzen dat je speed peledec géén fiets is maar een bromfiets. Doorgaans gevolgd door veralgemenende bagger over cowboys en piraten en ‘hoe alles
  • Hoe verzoen je duurzame mobiliteit en veiligheid?
    Supernieuws: het aantal fietsen op onze wegen neemt alsmaar toe! Vooral elektrische fietsen en speed pedelecs kenden een flinke groei. Het maakt fietsen haalbaar waar dit eerder niet het geval was om velerlei redenen, gaande van slecht te been zijn tot grotere pendelafstanden. Beschikbare cijfers geven duidelijk aan dat de modal shift van (elektrische) auto
  • D9 wordt D10, de spreidstand van gemeentes
    Implementatie van D10: kiezen tussen cholera en de pest, maar een wegcode vaccin blijft uit. Steeds meer fietsinfrastructuur toegankelijk voor alle fietsen Krachtens het Koninklijk Besluit van 15 september 2022 verkreeg de speed pedelec verdere erkenning voor diens hybride eigenschappen (fiets & bromfiets in één) via toegang tot fietspaden voorzien van bord D9. Dit is
  • Clickbait framing van speed pedelecs volhardt
    Op 24 oktober 2022 rond 11u werd een vrouw op haar speed pedelec aangereden door een auto die rechtsaf sloeg zonder voorrang te verlenen. Ze fietste op het moment van de feiten op het dubbelrichting fietspad van de Liersebaan tussen Massenhoven en Zoersel, een gewestweg met een 70km/u snelheidsregime. De aanrijding gebeurde ter hoogte van
  • VIAS pleit voor beknotting speed pedelec infrastructuur ondanks laag ongevallenpercentage
    Misleidende clickbait krantenkoppen blijven schering en inslag Artikel in De Morgen vandaag: Meteen daaronder: “Het aantal ongevallen met speedpedelecs ligt erg laag, zo blijkt uit een analyse van het verkeersveiligheidsinstituut Vias. Hoewel de snelle elektrische fietsen hun reputatie tegen hebben, waren ze in 2021 betrokken bij amper 0,7 procent van alle ongevallen met letsel.“ Er
  • Toenemende erkenning hybride eigenschappen speed pedelec
    Europese regelgeving omtrent verplichte uitrusting deed de elektrische fiets met trapondersteuning boven 25km/u destijds van de rijwielen naar een nieuwe bromfietsklasse fietsen. De zo ontstane speed pedelec heeft echter nooit goed in dat nieuwe hokje gepast. Het was een nieuw hok in een oude stal, gemaakt voor een tijd waarin bromfietsen brommen en snel fietsen
  • Wat leren ons gemiddelde snelheden?
    In navolging van 365SNEL onderzoek uit 2019 heeft het Nederlandse SWOV (instituut verkeersveiligheid) nu ook een eigen onderzoek naar gemiddelde snelheden gedaan, gebaseerd op een kleinere groep van 28 deelnemers. Beide onderzoeken bevestigen dat de gemiddelde kruissnelheid een flink stuk lager ligt dan 45km/u, dat er een sterke correlatie is tussen motorvermogen en kruissnelheid en
  • Hoe zit het écht met speed pedelec ongevallen? “Geen verdubbeling maar maximum 4% groei.”
    Je kon er deze week in de media niet omheen: 319 ongevallen met speed pedelecs in 2021 tegenover 15 ongevallen in 2017. Dat is een toename van factor 20! Als je dit afzet tegenover de groei van het aantal speed pedelecs in dezelfde periode, spreken we nog steeds over een verdubbeling! Moord en brand? Nuancering
  • Explosieve groei speed pedelecs in België
    …en waarom we deze groei best blijven stimuleren In vol coronajaar 2021 werden 16298 speed pedelecs ingeschreven in België, 1751 méér dan in coronajaar 2020 en 1731 méér dan in 2019. In totaal werden sinds de invoering van de aparte categorie voor deze snelle, elektrische fietsen maar liefst 61506 speed pedelecs ingeschreven. 59009 hiervan in
  • Zijn opgevoerde e-bikes de toekomst?
    Veilig Verkeer Nederland pleit voor een verbod op opvoeren van gewone e-bikes. Opgevoerde VanMoof Beknopte inhoud van het artikel: Via een App kan je tegenwoordig een e-bike van VanMoof opvoeren zodat de trapondersteuning pas wegvalt aan een snelheid boven de wettelijke 25km/u. VanMoof treft geen schuld want die verkoopt de fietsen met 25km/u limiet. Het
  • Reportage op VRT – “Oorlog op het fietspad”?
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2022/05/17/laat-select-repo-oorlog-op-fietspad-arvato_48968542 Een mooie kans, deels verzilverd We kregen via Fietsersbond Leuven de kans om dinsdag in de late namiddag mee te werken aan een ‘VRT laat’ nieuwsitem over toegenomen drukte op de fietspaden, waarvoor dank. Bekijk het fragment via bovenstaande link. De reportage bracht me van de F3 te Herent langs de Vaartkom tot hartje
  • Fietssnelwegen zijn voor alle fietsers
    We merken dat er tegenwoordig soms gewag gemaakt wordt van ‘SP pressiegroepen’ die ijveren voor een minimumsnelheid op fietssnelwegen, het weren van trage fietsers etc. Speed Pedelec Vlaanderen is met afstand de grootste SP beweging van België en vindt zulk standpunt alvast absurd. Fietssnelwegen zijn een prachtig initiatief waarbij men zoekt naar vlotte en veilige
  • (niet zo) slim naar Antwerpen met de speed pedelec
    Wie vanuit het Waasland naar Antwerpen fietst, heeft twee mogelijke invalswegen: de vluchtkoker van de E17 en de voetgangerstunnel. Beide tunnels zijn nooit ontworpen geweest met het oog op druk fietsverkeer, waardoor ook beide tunnels bezwaarlijk een ‘invalsweg’ genoemd kunnen worden. De vluchtkoker van de Kennedytunnel kun je enkel betreden via een tergend trage lift
  • Ook voor zacht verkeer onderling kan het nog beter
    https://www.leuvenactueel.be/nieuws/wilsele/voetganger-aangereden-door-speedpedelec Op deze donkere, natte dinsdagochtend kwamen op de Wijgmaalsesteenweg te Wilsele een voetganger die op de bus wachtte en een speed pedelec met elkaar in aanraking. Door de klap gingen beide pendelaars tegen de grond, op het eerste zicht zonder veel erg. Over de oorzaak van dit ongeval valt veel te speculeren. De échte
  • De SP voorsprong in de Europese innovatiehoofdstad
    Leuven is de Europese Hoofdstad van de Innovatie 2020. Dit wegens de toekomstgerichte kijk op ondermeer mobiliteit, waar wij als speed pedelec gebruikers steeds meer de vruchten van plukken. Naast het vele goeds is er nog steeds ruimte voor verdere verbetering. Een overzicht.
  • Dit helpt echt niemand.
    Een boze moeder doet haar beklag in een ‘ge zijt van’ groep op facebook. Het verhaal gaat dat iemand op speed pedelec onvoldoende snelheid heeft geminderd en bij het voorbijsteken van een groep jongeren op de fiets haar zoon op de grond heeft geduwd, waarbij deze laatste op de grond terecht kwam. De duwer vond
  • Verjaardagsbevraging tot 30 september 2020
    Begin oktober mag Speed Pedelec Vlaanderen haar eerste verjaardagskaars uitblazen, hoera! Om het te vieren, introduceren we een nieuwe jaarlijkse traditie: een Top 10 voor zowel voordelen van – als uitdagingen voor de speed pedelec, vanwege jou als gebruiker! Invullen kan tot 30 September 2020. De resultaten worden meegedeeld via de website alsook binnen de
  • Tussentijdse update omtrent « Advies speed pedelec – maart 2020 »
    De afgelopen weken zijn er een aantal posts gepasseerd binnen de SPVL community die handelden rond conflict- of gevaarlijke situaties waar een herziening van de bestaande regelgeving wenselijk was ten behoeve van de actieve weggebruiker. Een aantal punten werden reeds uitvoerig besproken en opgenomen in het recente “Advies speed pedelec”, gepubliceerd door Fietsberaad Vlaanderen dit
  • Brussel 202X
    Een mooi pleidooi voor meer politieke moed om de modal shift te kunnen verwezenlijken.