Fietskarren, ja natuurlijk!

Als je bovenstaand beeld bekijkt, lijkt het een evidentie dat je een fietskar aan je speed pedelec moet kunnen hangen. Het is echter bij wet verboden.*

Een speed pedelec is ook een gewone elektrische fiets

De fiets hierboven afgebeeld is een Stromer ST3. Dit is een van de best verkopende zogenaamde ‘snellere’ speed pedelecs. Veelal worden Stromers gezien als de Audi of BMW onder de fietsen. Prijzig, performant en met het imago dat ze steeds snel gaan. Bij sommigen doet het beeld dan ook meteen een alarm afgaan: “Zo snel met een fietskar! Levensgevaarlijk!”

Rustig. Adem in, adem uit.

Wist je dat de ST3 vier ondersteuningsstanden heeft en je ten allen tijde gemakkelijk kan wisselen tussen deze standen?

  • Stand 0: geen elektrische trapondersteuning. Op dat moment geeft hij de rij-ervaring van een goeie ouwe Hollandse omafiets, maar dan een state-of-the-art model met geweldige verlichting en extreem goede remkracht. Ideaal om je fietsende kleuters mee naar school te begeleiden.
  • Stand 1: de fiets geeft een trapondersteuning vergelijkbaar met een gewone elektrische fiets. Ideaal om naast een andere elektrische fietser te rijden.
  • Stand 2: deze stand kan je volledig zelf instellen. Remkracht, sensorgevoeligheid, koppel, snelheid… zowat alles is aanpasbaar. De stand is uitermate geschikt om aan te wenden op plaatsen waar je net iets trager moet en wil rijden, zoals fietsstraten. Zone 30? Even naar stand 2. Maar je kan het ook instellen om de omafiets iets responsiever te maken.
  • Stand 3: dit is de snelle fietser stand. Op stand 3 geraak je moeiteloos aan 40 km/u of sneller.

Conclusie? Toelaten, die fietskar! Wat heb je nodig? Goede wil, een koning, pen, papier, een opzetstukje om de kar aan te hangen en eventueel een extra kentekenplaat.

Vincent

edit: voor meer informatie over aanhangwagens en speed pedelecs, neem een kijkje hier op de website.

5 comments

  1. En op welke regel in de wegcode is de uitspraak gebaseerd dat er geen fietskar aan een Speelpedelec mag gehangen worden?

    Verschillende keren is er in de wegcode een uitdrukkelijke verwijzing van het gebruik van aanhangwagens aan een Speedpedelec wat duidelijk maakt dat het wel degelijk toegelaten is:

    “2.17. “Bromfiets” :

    Bevestiging van een aanhangwagen aan een bromfiets brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig.”

    en

    “Artikel 81. Motorvoertuigen en hun aanhangwagens
    81.1.2. De bromfietsen, motorfietsen en hun aanhangwagens evenals hun uitrusting moeten overeenstemmen met het technisch reglement van de bromfietsen en motorfietsen.”

    “44.4. Een fiets, een gemotoriseerd rijwiel, een bromfiets, een motorfiets, een drie- of vierwieler met of zonder motor mogen niet meer personen vervoeren dan het getal waarvoor de zitplaats of zitplaatsen ingericht zijn.

    Alleen in aan rijwielen of gemotoriseerde rijwielen gekoppelde aanhangwagens mogen passagiers worden vervoerd.”

    Het is dan ook duidelijk dat men volgens de wegcode wel een aanhangwagen of fietskar mag gebruiken met een Speedpedelec. Alleen mogen er geen passagiers vervoerd worden in die fietskar, net zoals dat niet mag achter een wagen en ook niet bij de andere bromfietscategorieën – zelf niet klasse A.

    Met willen opkomen voor Speedpedelecgebruikers, daar is op zich niets mis mee. Vragen stelen bij de huidige wetgeving moet absoluut ook kunnen.

    Maar de waarheid geweld aan doen en essentiële informatie achterwege laten in wat je verteld, dat vind ik niet de juiste manier van handelen en komt de geloofwaardigheid van deze website niet te goede. En dat is niet voor het eerste dat men hier ‘uit de bocht gaan’ (pun intended).

    Like

    1. Beste Renaat,

      Bedankt voor uw waardevolle reactie. De regelgeving omtrent aanhangwagens is wel degelijk opgenomen in de betreffende pagina op onze website https://speedpedelecvlaanderen.wordpress.com/wegcode/samenvatting-huidige-regelgeving#passagiers naar aanleiding van de lancering van dit blogbericht. Het is een nogal lijvige sectie, die het bericht onnodig technisch maakt voor het idee dat het wil aanbrengen:

      Het bericht handelt trouwens niet over aanhangwagens maar wel specifiek over fietskarren. Het doet de lezer nadenken of een verschillende behandeling van elektrische rijwielen en speed pedelecs op het vlak van fietskarren wel nodig is. Dit komt tevens naar boven in de hoofding “een speed pedelec is ook een gewone elektrische fiets” waarbij gekozen is om ‘elektrisch’ bewust toe te voegen, gezien niet alle elektrische fietsen goedgekeurd zijn om een kar te trekken. Bij de visuele vergelijking met de auto is eveneens bewust gekozen om respectievelijk een paardentrailer en een hondenfietskar weer te geven. Het bericht neemt geen standpunt in over het vervoeren van kinderen. Ook dit is bewust gedaan, om terechte vragen op te roepen gezien een speed pedelec aan lage snelheid dezelfde context biedt als een gewone fiets, waarvoor dank 🙂

      Om tegemoet te komen aan uw bemerking heb ik een edit toegevoegd onderaan het bericht dat verwijst naar de hierboven vermelde pagina.

      Mvg,

      Vincent

      Like

  2. Ik heb een fietskar waar ik maximaal 40 kg last mee mag vervoeren (2 Colruytbakken), en die ik aan een gewone fiets koppel (randonneur met hydraulische velgremmen). Snelheden boven 20 km/u lijken mij niet echt veilig: is de aanhanger leeg, stuitert hij, en vol beladen word ik vooruit geduwd. Bovendien merk ik dat bergaf veel meer remkracht nodig is. Indien je traag rijdt zie ik niet echt een probleem – ik ben heel tevreden met mijn aanhanger – maar ik zou hem niet willen koppelen met een Speedpedelec en onbegrensd rijden. Wat zou kunnen werken is een snelheidsbeperking zodra je de aanhanger aankoppelt, met een apart profiel in de bediening (stand “aanhanger”: wel veel kracht, maar snelheid beperkt tot 20 of 25/u).

    Like

    1. Inderdaad, zeer juist opgemerkt. Aan gepaste snelheid kan een aanhangwagen aan een speed pedelec zelfs een veiligere configuratie zijn dan dezelfde met de modale fiets wegens de betere trekkracht, degelijke schijfremmen, beter licht. Er wordt steeds teveel op de maximumsnelheid gehamerd. Vandaar dat het bericht meegeeft dat de trapondersteuning kan aangepast worden om ermee overweg te kunnen. Over wat ‘veilige snelheid’ met kar dan is valt vanalles te zeggen, want hangt van veel factoren af: Design en gewicht kar, de lading, type fiets, de staat van het fietspad, de omgeving… 20 km/u lijkt me doenbaar, gezien ervaring met Croozer kids for two.

      Like

  3. Het is overduidelijk dat veel mensen en al zeker de wetgever het volledig verkeerd hebben mbt regels rond speedpedelecs. Momenteel heb ik geen speed pedelec omdat de regels slecht zijn. Men gaat er altijd verkeerdelijk van uit dat een speedpedelec steeds aan volle snelheid gereden moet worden. Dit is uiteraard niet zo, een Porsche mag ook door een zone 30 rijden. Door de ronduit slechte wetgeving zouden we minstens 2 of meerdere dure elektrische fietsen moeten aanschaffen, te zot voor woorden.

    Like

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.