Bouwt Kortenberg de F3 fietssnelweg af?

  • F3 te Kortenberg en het belang van fietssnelwegen
  • F99 borden
  • Heraanleg Kerselarenstraat
  • Kortenberg anti-pendelfiets?
  • Kortenberg pro-obstructie?
  • Advies van ons netwerk

F3 te Kortenberg en het belang van fietssnelwegen

De F3 te Kortenberg: recht, conflictarm, breed en mooi.

Fietssnelwegen worden uitgebouwd om pendelfietsers snelle, veilige, en intergemeentelijke fietspaden te bieden. In combinatie met technologische evolutie van fietsen, de speed pedelec op kop, laten ze een groeiend aantal pendelaars toe op veilige manier een haalbare reistijd met de snelle fiets neer te zetten, waar dit voorheen enkel mogelijk was met de wagen. Deze modal shift speelt in op de grootste noden in onze maatschappij: minder uitstoot, meer beweging, meer koopkracht, betere balans tussen werk en gezin, … Fietssnelwegen geven onze maatschappij zuurstof en verdienen verdere stimulatie. Voorwaarde is dan wel dat je er met rechtszekerheid snel mag fietsen.

De F3 heeft met zijn brede, conflictarme fietsverbinding langsheen de spoorlijn duizenden pendelaars verleid hun auto om te ruilen voor een snelle fiets. Over de jaren werd de route sterk verbeterd, met onder andere twee tunnels en de heraanleg van een gevaarlijk bruggetje. Op het ganse stuk tussen Diestbrugstraat en Kwerpsebaan nabij Station Kortenberg, kan je nu in alle veiligheid snel fietsen, wat door menig wielertoerist, speed pedelec fietsers, ligfietsers… continu gedaan wordt. De gemiddelde fietssnelheid op de F3 te Kortenberg ligt dan ook hoger dan 30km/u, waarbij het gebrek aan ongevallen de veiligheid beklemtoont.

F99 borden

Hierbij wel de bemerking dat snelle fietsers in principe in overtreding zijn tussen Kouterstraat en Everbergstraat. Hier staat namelijk F99 bebording, bedoeld om de sporadische dienstvoertuigen en tractors alhier een snelheidsbegrenzing van 30km/u op te leggen. Deze begrenzing telt echter voor àlle voertuigen, inclusief fietsers. Enkel de speed pedelec fietser zou er beboet kunnen worden, want het is de enige met een kentekenplaat. Deze ‘collateral damage’ is onbedoeld ge-evolueerd uit een wetsaanpassing in 2014, toen van speed pedelecs nog geen sprake was.

Lees hier er alles over.

Heraanleg Kerselarenstraat

Ook de Kerselarenstraat te Erps-Kwerps (Kortenberg) maakt deel uit van de populaire fietssnelweg F3 Leuven – Brussel.

De Kerselarenstraat te Kortenberg (Open-VLD, CD&V) is een luwe, landelijke wegenis met een vol baanvak per rijrichting. De straat wordt geflankeerd door villa’s (met voetpaden), velden en spoorlijn 36N. Bij de aanhechting met de Kouterstraat vind je er vlakbij deze villa’s het station van Erps-Kwerps met zijn grote, gratis parking.

Het bebouwde stuk Kerselarenstraat werd onlangs voorzien van fonkelnieuwe riolering en was daarmee een tijdlang onbefietsbaar. Gebruikers van de fietssnelweg moesten een erg lange omleiding volgen. Sinds kort is de straat terug open voor alle verkeer.

Kortenberg anti-pendelfiets?

Na de heraanleg van de Kerselarenstraat vinden we een bord ‘Fietszone’ terug, gebruikt om een zone van fietsstraten te markeren. Zones 30 en fietsstraten zijn ideaal om fietsen veiliger te maken in dorpskernen en stedelijke omgeving waar geen plaats is voor afgescheiden infrastructuur voor zwaar – en licht verkeer. Met zijn luwe karakter buiten de kern alsook het gebruik als fietssnelweg door vele snelle fietsers, is – hoewel waarschijnlijk goedbedoeld – een fietszone voor de Kerselarenstraat echter niet de juiste inrichting. Het werkt zelfs averechts: een tragere zones waar het niet nodig is, verlaagt net de gevoeligheid voor zulke inrichting, óók waar het wél nodig is trager te fietsen! Door de invoering van een fietszone geeft Kortenberg het signaal snelle fietsers te willen weren van de fietssnelweg. Een onzinnig signaal gezien het doorsnee gebruikersprofiel.

“Zones 30 en Fietsstraten zijn geweldig, indien correct ingepland. Zoniet, werken ze eerder averechts op de veiligheid.”

Kortenberg pro-obstructie?

De Kerselarenstraat werd aanvankelijk voorzien van een stippellijn. Staat er een stippellijn, dan mag je in regel niet parkeren op straat. Voor een fietssnelweg is dit een correcte keuze: geen geparkeerde auto’s betekent veiliger fietsen. Je kan namelijk maximum afstand houden van een tegenligger, hebt minder kans op zijdelingse conflicten alsook op ongevallen met openslaande autodeuren. Het is tevens geen probleem voor de bewoners. Bijna alle percelen beschikken over een ruime oprit. Bovendien ligt er een grote, gratis parking vlakbij. Tenslotte is het beter voor automobilisten: meer plaats om in te halen, dus minder vertraging op je traject.

Groot was onze verbazing toen amper een week later gemeente Kortenberg besloot de stippellijn te verwijderen! Hiermee geeft de gemeente duidelijk aan inname van openbaar domein door geparkeerde voertuigen te verkiezen boven veiligheid voor fietsers. Dit terwijl er voldoende andere parkeermogelijkheden beschikbaar zijn in dezelfde stuk straat.

Kortenberg Kerselarenstraat op Maandag 8 april, met zijn welgekome stippellijn.
Kortenberg Kerselarenstraat op Maandag 15 april: de stippellijn werd uitgewist zodat men terug mag parkeren op de rijweg.

Advies van netwerk Speed Pedelec Vlaanderen

In lijn met bovenstaande argumentatie, hebben we gemeente Kortenberg gevraagd om de volgende aanpassingen door te voeren:

  • Verwijdering van de fietszone. Fietsstraten zijn geweldig, maar horen niet thuis op deze locatie. Fietsers voorrang geven op de Kerselarenstraat kan ook door toepassing van haaientanden voor auto’s ipv voor fietsers, daar waar de F3 de straat op komt bij Erps-Kwerps station. De rode verf is reeds aangebracht.
  • Stippellijn terug aanbrengen. Geef de veiligheid van fietsers voorrang op geparkeerde voertuigen.
  • F99 borden vervangen door bord C43 en C3 met onderbord die een uitzondering verleent aan alle voertuigen die momenteel op het F99 bord staan afgebeeld.

We vragen niet om ‘platvloerse snelheidsverhoging’ vanuit onze vertegenwoordiging van de speed pedelec fietsers vanuit het middenveld. We vragen om correcte snelheidsregimes volgens context van het landschap. Traag in de echte kern mét handhaving, maar tevens stimulatie van snel fietsen op intergemeentelijke fietspaden. Momenteel loopt de F3 mank te Kortenberg en ontbreekt het snelle fietsers aan rechtszekerheid, ook bij veilige toepassing van het snelheidspotentieel.

Ondanks de eerder negatieve signalen naar pendelfietsers toe vanwege gemeente Kortenberg, gaan we er vanuit dat het niet hun bedoeling is de functie als fietssnelweg af te bouwen. Graag gaan we dan ook in constructieve dialoog teneinde naar een signalisatie toe te werken die beter aansluit bij de noden van de fietspendelaars: een veilige én snelle route tussen Leuven en Brussel.

1 comments

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.