SP STEMTEST 2024, stelling 7: prioriteiten AWV

Netwerk Speed Pedelec Vlaanderen lanceert een beknopte stemtest voor speed pedelec gebruikers! Tussen 1 mei en 24 mei krijg je in totaal 9 stellingen te lezen via onze website en social media kanalen. Deze zijn reeds allen beschikbaar bij de Vlaamse politieke partijen. We vragen hen om voor elke stelling akkoord/niet akkoord te geven met één of meer zinnen onderbouwing. Eind mei gaat de stemtest live en kan je zelf je mening geven over de stellingen! Bij afloop van je test, krijg je te lezen hoe jouw antwoorden zich verhouden tot deze van de politieke partijen. Na de verkiezingen delen we de resultaten van alle ontvangen testen in een hapklaar bericht met grafieken alsook met de politiek.

Meer informatie over het verloop lees je hier.

Welke optie voldoet het beste aan de noden van onze maatschappij?

Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) staat in voor het beheer van 7700 km fietspaden en 7000 km gewest- en autosnelwegen.  AWV zet dagelijks in op het veiliger maken van deze fietsinfrastructuur in Vlaanderen.  Hierbij streven ze naar een kwaliteitsvol fietsroutenetwerk met toegankelijke fietsinfrastructuur voor alle leeftijden en de groeiende groep meer diverse gebruikers, bedacht vanuit het perspectief van de fietsers.

Openbare ruimte is schaars en men kan niet altijd tegemoet komen aan de noden van alle weggebruikers.  In de praktijk zet AWV echter steeds in op veiligheid voor de fietser en doorstroming voor zwaar verkeer, maar niet op doorstroming voor de fietser.  Denken we aan de typische bedel knopjes bij kruispunten, de vele omwegen die fietsers moeten volgen om dezelfde vogelvlucht afstand af te leggen (bijvoorbeeld door het oversteek beleid) alsook de scherpe bochten die worden ingericht om fietsers te vertragen, zodat zwaar verkeer vloeiender kan afslaan.

Voor

  • Andere tijden, andere noden
    Hun rechtlijnigheid tussen steden maakt gewestwegen interessant voor ieder vervoermiddel. Medio vorige eeuw werden gewestwegen echter voornamelijk het domein van het sterk groeiende zwaar verkeer. Ze werden heringericht om deze groei te faciliteren en te bespoedigen. Andere weggebruikers verdwenen naar de achtergrond. Voor de fiets bleef veelal niet meer ruimte over dan een smalle moordstrook. Maar tijden veranderen. In de huidige maatschappij is er nood aan meer beweging, minder files en een lagere klimaatimpact. Vervoersmiddel bij uitstek: de fiets. We moeten dan ook de denkwijze over gewestwegen durven aanpassen en fietsers een prominentere plaats geven bij herinrichtingen. Meer aandacht voor doorstroming voor deze fietsers heeft een rechtstreekse, positieve impact op de pendeltijd, wat dan weer de overstap van auto naar fiets stimuleert.
  • Doorstroming is veiliger
    Betere doorstroming gaat hand in hand met minder bochten.  Hoe minder bochten, hoe veiliger: Je ziet de voorligger sneller, hebt minder kans op uitschuivers alsook op frontale botsingen met tegenliggers op dubbele richting fietspaden.

Tegen

  • Openbare ruimte is schaars.  Men kan niet altijd geheel tegemoet komen aan de noden van àlle weggebruikers. Inzetten op betere doorstroming voor fietsers zal dan ook een lichte impact hebben op zwaar verkeer, meer bepaald op de wachttijd aan kruispunten en de snelheid op afslagen. Ook inbinden aan de plaats op de openbare weg ligt steeds gevoelig. Er zijn soms politiek moeilijke keuzes nodig om aan de noden van de maatschappij te voldoen. 

Mening netwerk Speed Pedelec Vlaanderen

Hier lees je na verkiezingsdag de mening (akkoord/niet akkoord) van ons netwerk mét verdere motivatie!

1 comments

Reacties zijn gesloten.