SP STEMTEST 2024, stelling 9: snelheid LEV

Netwerk Speed Pedelec Vlaanderen lanceert een beknopte stemtest voor speed pedelec gebruikers! Tussen 1 mei en 24 mei krijg je in totaal 9 stellingen te lezen via onze website en social media kanalen. Deze zijn reeds allen beschikbaar bij de Vlaamse politieke partijen. We vragen hen om voor elke stelling akkoord/niet akkoord te geven met één of meer zinnen onderbouwing. Eind mei gaat de stemtest live en kan je zelf je mening geven over de stellingen! Bij afloop van je test, krijg je te lezen hoe jouw antwoorden zich verhouden tot deze van de politieke partijen. Na de verkiezingen delen we de resultaten van alle ontvangen testen in een hapklaar bericht met grafieken alsook met de politiek.

Meer informatie over het verloop lees je hier.

Op een jaagpad, F99 pad, fietsstraat of in een zone 30 mag je 30km/u fietsen. Gewone e-bikes bieden echter trapondersteuning tot 25km/u. In de bebouwde kom mag je in regel 50km/u fietsen, echter speed pedelecs bieden trapondersteuning tot maximum 45km/u. De stelling stelt voor om de behaalbare snelheden voor licht elektrische voertuigen (LEV’s) gelijk te trekken met de regimes op de openbare weg.

Voor

  • Minder frustratie en stress.
    Nu is de elektrische fiets net te traag om mee te kunnen met wagens in een zone 30 en zijn alle speed pedelecs te traag om mee te kunnen met het autoverkeer in een zone 50. Dit zorgt voor stress voor de fietser alsook onnodige frustratie bij het achterliggend autoverkeer. Beter zou zijn om de snelheden aan elkaar af te stemmen. Geef fietsen de mogelijkheid om aan het snelheidsregime te fietsen. Voor een betere reistijd, voor minder frustratie.
  • Een hogere fietssnelheid is geen slechte zaak.
    Het succes van speed pedelecs ligt in hun hoger snelheidspotentieel. Ze maken fietsen voor middellange trajecten plots concurrentieel met de auto, waardoor reeds meer dan 35000 automobilisten de overstap hebben gemaakt naar deze pendelfiets. Hogere snelheid leidt dus tot meer fietsen, en méér fietsen leidt tot een betere volksgezondheid. Hoezo, betere gezondheid? Ja, je kan harder vallen als je sneller fietst. Het risico op een botbreuk verbleekt echter bij de voordelen van fietsen: minder kans op hart- en vaatziekten, betere conditie, beter voor milieu en klimaat, minder auto’s op de openbare weg. Het zijn dan ook deze laatsten die de zwaarste letsels veroorzaken.
  • Hoger snelheidspotentieel hoeft niet te leiden tot onveiligheid
    Bij auto’s maakt het niet uit wat er onder de motorkap zit. Of je nu in een Berlingo zit of met een Tesla onderweg bent, je wordt verwacht de snelheidsregimes te respecteren alsook te rijden volgens Artikel 10 van de wegcode (pas snelheid aan naar context). Waar problemen optreden, wordt gehandhaafd. Bij fietsen hoeft dit niet anders te zijn.

Tegen

  • Spanningsveld
    De laatste jaren is het spanningsveld tussen trage en snellere gebruikers van fietspaden toegenomen. Er fietsen méér mensen dan vroeger en meer dan vroeger gebeurt dit met een e-bike of speed pedelec, waardoor de relatieve snelheidsverschillen tussen fietsers zijn toegenomen. Op zich is deze evolutie goed nieuws, echter moet men wel blijven waken over de veiligheid van andere weggebruikers die van dezelfde infrastructuur gebruik maken: kinderen, ouderen, mensen met een hond… Een verhoging van de trapondersteuning vergroot het spanningsveld nog extra.
  • Verwachtingen
    De trapondersteuning gelijkleggen met de snelheidsregimes op de weg, kan de verwachting creëren bij de automobilist dat de fietser dan ook effectief deze snelheid behaalt. De huidige e-bikes fietsen echter nog decennia rond. Ook behaalt het merendeel der speed pedelecs vandaag slechts kruissnelheden tussen 35-43km/u. 45km/u aanhouden is eerder uitzonderlijk. Langs de andere kant kunnen mensen bij overweging voor een speed pedelec hun berekening baseren op de verwachting dat ze van deur tot deur 50km/u kunnen fietsen. Dit is echter veelal niet mogelijk, waardoor ze zich na aankoop bedrogen kunnen voelen.

Het gelijkleggen van trapondersteuning met snelheidsregimes behoeft sensibilisering. Het is niet omdat je snel mag, dat dit ook steeds mogelijk is, zij het door verkeerscontext of door constructie.

Nota: Sensibiliseren is reeds vandaag nodig. Die 5km/u extra verandert daar weinig aan.

Mening netwerk Speed Pedelec Vlaanderen

Hier lees je na verkiezingsdag de mening (akkoord/niet akkoord) van ons netwerk mét verdere motivatie!

1 comments

Reacties zijn gesloten.