Kijk, ik heb nu 30000 km ervaring op de SP ( wekelijks 300 km ). Drie jaar geleden kraaide geen haan naar ons .En nu zijn we plots met (te) veel speed-bikers.
Media : vaak journalisten zonder ervaring op een SP maar wel veel met de auto op baan. Politiekers? Idem. Komen met een chauffeur sommigen… verkeerservaring nul dus.
Om met een SP ( maar ook auto eigelijk of vrachtwagen) heb je vooral gevoel nodig eigenlijk en ook verstand en verantwoordelijkheidszin. Niet die eeuwige regel-neukerij en mediatisering.
De wetten zijn achterhaald op verkeersgebied. Bv. De oorsprong van het woord jaagpad als eens achterhaald? Daar mag je als SP dus niet op op vele plaatsen. Spoorwegroutes idem, fietspaden idem dus ook in sommige gemeenten.
Al die beleidsmakers die geen beetje ervaring hebben gaan het dan eens zeggen… Ze schijnen te vergeten en al helemaal niet te beseffen dat je als speedbiker even – zo niet nog meer – kwetsbaar bent tussen autoverkeer !!
Ik ben één keer omver gereden door een auto die rechtsaf ging zonder (ver)pinken. Als fietser, Sp-er en ook bromfietser moet je zo snel en zo ver mogelijk weg blijven van auto’s. Auto’s zijn de gevaarlijke factor in het verkeer. Niet een tweewieler.
Ten tweede beschouw ik een SP niet als een bromfiets klasse P. Ik brom niet. Ik moet trappen om vooruit te komen! Ik heb daardoor ook een heel andere stabiliteitsbeleving dan een even snelle bromfiets. Ik beweeg de trappers dus is ook mijn evenwicht daardoor meer verstoord dan die brommer. Vandaar dat ik ook pleit voor verplichte richtingaanwijzers op een SP. Ik hou op de Belgische wegen en fietspaden mijn beide handen aan het stuur als ik wil afdraaien. Maar….ik gebruik wel mijn spiegel! (Wat die automobiliste die me omver reed duidelijk niet deed)
Sommige automobilisten doen het trouwens maar al te graag : je klem rijden tussen hun auto en paaltjes, borduren, hagen, geparkeerde auto’s… Ze kunnen het niet af dat je in stedelijk verkeer vaak sneller bent dan hen en/of hebben afgunst omdat je op een fiets rijdt van al gauw enkele duizenden euro’s ( de mijne is een leasefiets trouwens)
Ten opzichte van gewone fietsers: Ik rij met een fiets die hogere snelheden aankan en sneller stopt door hydraulische schijfremmen. Mijn licht brand altijd (verplicht trouwens). Ik draag een fluo-helm en reflecterende kleding. Mijn beide handen zijn steeds aan het stuur (en niet aan mijn smartphone). Ik rij nooit naast elkaar (rij dan wel altijd alleen ook). Verder riskeer ik dagelijks een boete. Maar liever dat dan mijn leven te riskeren op de zogezegde fietssnelwegen.
Waar ik rij is ‘s morgens, en zeker in de winter, amper een tiental dappere fietsers te zien. Haal ik in, dan bel ik steeds minstens 2 maal of meer, tot ze me gehoord hebben( Je merkt dat wel, heus). In de drukkere fietsperiodes pas ik mijn snelheid aan indien nodig. Wandelaars al dan niet met honden (al dan niet aan de leiband), fietsende senioren, kinderen… Ik realiseer me ( zeker na die aanrijding) dat ik niet wil vallen of botsen want dat zal mij meestal meer pijn doen dan hen. Zes weken recht-opzittend slapen met gekneusde ribben was geen pretje.
Dan ten vierde de mobiliteitsproblematiek. Die gaan we niet oplossen door de speed-biker in het hokje te duwen zoals er nu velen bezig zijn! Gevaarlijk? Je ziet ze niet komen? Auto’s zijn gevaarlijker en er zijn er teveel. Twee derde van de woonwerkverplaatsingen kunnen zonder auto. Ook als het regent, ja toch wel. Een goede set regenkledij en een beetje karakter. Na bijna 30 jaar met de auto naar het werk had ik het gehad met het steeds meer toeslibbende verkeer en de stress die ik daarvan kreeg. Nu kom ik vrolijk en stress-vrij zonder hindernissen als files, opstroppingen … aan. Ik ben altijd in dezelfde tijdspanne ter plaatse. Geen tijd-stress.
Mijn auto’s gebruik ik enkel nog voor het plezier, grote boodschappen, containerpark, reisjes , verre verplaatsingen met ons gezin…
Ik bespaar dus geld en verdien er ook dankzij de 0.24€/km vergoeding. Maar ik moet er wel voor trappen!
Tot slot heb ik in het begin gemerkt dat ik na 4 maand speed-biken een nog betere conditie kreeg dan ik al had. Verloor ook nog vlot 5-6 kg gewicht. Vroeger ging ik tot 4 keer per week joggen ( 50-70km ). Nu loop ik nog 1-2 keer per week, maar als ik een wedstrijdje loop van 10 km doe ik er steevast enkele minuten af tov toen ik niet fietste ( ja het blijft een werkwoord, ook op de SP fiets je). Mijn gezondheid is er dus ook blij mee. Amper nog verkouden, zelfs in de winter !
Tot slot dus : ik wil niet dat er nog witte geplooide fietsen bijkomen met een fotootje er naast.
Ik wens iedereen nog vele veilige kilometers ( liefst niet per auto maar op een elektrische of een gewone fiets)
Michel
Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Groeten.
Steven – speed pedelec fietser met ook heel wat kilometers .
LikeLike