Tussentijdse update omtrent « Advies speed pedelec – maart 2020 »

De afgelopen weken zijn er een aantal posts gepasseerd binnen de SPVL community die handelden rond conflict- of gevaarlijke situaties waar een herziening van de bestaande regelgeving wenselijk was ten behoeve van de actieve weggebruiker. Een aantal punten werden reeds uitvoerig besproken en opgenomen in het recente “Advies speed pedelec”, gepubliceerd door Fietsberaad Vlaanderen dit voorjaar.

Op basis van recente contacten met de fietsersbond staan we vandaag een stap verder met de uitvoering en verdere integratie van de Speed pedelec in het Belgisch verkeerslandschap. Aangaande onderstaande punten:

  1. Speed pedelecs laten meegenieten van alle fietsers tegelijk groen en rechtsaf/rechtdoor vrij voor fietsers.
  2. Speed pedelecs toelaten op busbanen.
  3. Speed pedelecs toelaten op D9 en D10, met absolute bescherming van de voetganger.

Punt 1 en 2: geen specifieke bezwaren aangaande deze wijzigingen vanuit de overheid of agentschap wegen en verkeer. De officiële publicatie hieromtrent zal kortelings gebeuren waarna lokale wegbeheerders kunnen overgaan tot aanpassingen (punt 2) waar nodig.

Punt 3: Nog geen definitief antwoord. Doelstelling is om D9-borden zoveel mogelijk te wijzigen in D7-borden en toekomstig gebruik van D9-borden te vermijden. Het gebruik van D10-borden drastisch in te beperken tot lokale situaties met acuut ruimtegebrek (bruggen, tunnels,…).

Peter

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.