Bericht aan de media

Pas op voor stigmatiserende berichtgeving!

In de media wordt bij een nieuwsbericht over een speed pedelec steevast verwezen naar het voertuig als “die supersnelle fietsen”, “een fiets die heel snel kan gaan”, “…dit zijn fietsen die 45km/u kunnen gaan”, “een fiets waarmee je gevaarlijk snel kan rijden”.

Bij een nieuwsbericht over een speed pedelec die op de rijbaan fiets wordt tevens over “potentieel levensgevaarlijke situatie” gesproken terwijl de oorzaak van dit potentieel gevaar veelal ligt bij het zwaardere vervoersmiddel, diens gebrek aan kennis over de wegcode en resulterend onaangepast gedrag, niet bij de speed pedelec.

Speed pedelecs op het fietspad worden standaard beschouwd als “snelheidsduivels”.

Stop hier mee!

Een speed pedelec kan sneller gaan dan een normale e-bike, dat is waar. Dat is evengoed het geval bij een koersfiets. Dat het vervoersmiddel zo snel kan wil niet meteen zeggen dat het overal zo snel gaat. Je hebt maar één gek op een pedelec nodig om het imago voor een steeds groeiende groep te verknallen. Er zijn ook gekken in autoland, maar iedereen heeft zelf een auto, dus dat imago zit gebeiteld.

Steeds weer hameren op die maximumsnelheid geeft mensen een onterecht negatief beeld. Bij een nieuwsbericht over een gewone auto vermeld je toch ook niet dat het een ‘gemotoriseerde wagen die 170km/u kan rijden’ betreft?

De speed pedelec heeft reeds zijn naam niet mee. Leg niet extra de nadruk op zaken die er niet toe doen binnen de context van het artikel. Nuanceer voldoende. Net zoals een gewone auto zich aan 20km/u zonder problemen op een woonerf kan begeven, kan een speed pedelec gebruikt worden om aan 15km/u je fietsende kroost naar school te begeleiden alvorens in zoverre als mogelijk aan hogere snelheid de weg naar het werk voort te zetten. De bevolking is zich onvoldoende bewust dat de gemiddelde speed pedelec gebruiker anno 2019 een gewone burger is die milieuvriendelijker, gezonder maar nog steeds haalbaar naar het werk wenst te pendelen. Vaders en moeders die hun eigen veiligheid hoog in het vaandel dragen en echt wel kunnen inschatten waar ze al dan niet veilig het snelheidspotentieel kunnen aanboren.

Dank om dit te lezen. Hopelijk helpt het u een genuanceerder beeld te schetsen in de berichtgeving.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.