https://www.hln.be/in-de-buurt/boechout/speed-pedelecs-verboden-op-fietspad-franckstraat~a060d45c/
Dit artikel dateert uit 2017. Toendertijd waren er amper speed pedelecs op de baan en werd het als nieuw fenomeen met argusogen bekeken. De ‘speed pedelec verboden’ borden die toen her en der werden geplaatst staan er nu nog steeds, hoewel het aantal speed pedelec gebruikers ondertussen spectaculair is gestegen zonder daarbij de gevreesde toename in ongevallen tussen kindjes en speed pedelec gebruikers te veroorzaken.
2019 – Bericht aan gemeente Boechout
Beste schepen Goyvaerts, mensen van de Politie
Ik zou graag een probleem willen aankaarten, langsheen het fietspad tussen Mortsel en Lier, welbepaald ter hoogte van de Alexander Franckstraat in Boechout, aan de spoorweg.Dagelijks passeer ik daar met mijn speed pedelec.Ik verwijs ook naar een artikel uit 2017 voor desbetreffende straat.
https://www.hln.be/in-de-buurt/boechout/speed-pedelecs-verboden-op-fietspad-franckstraat~a060d45c/
Komende vanuit Lier is er geen probleem, wanneer het brede fietspad (wat we eigenlijk de fietsostrade van Lier naar Antwerpen kunnen noemen) aan de betreffende straat stopt, ga ik daar even naar links om dan van de oversteekplaats voor fietsers gebruik te maken. Vervolgens vervolg ik mijn weg op het fietspad naast de spoorweg naar Boechout Station, weliswaar tegen lage snelheid met de gewone fietsers mee. Het is daar immers te smal en druk om aan hoge snelheid door te rijden.
Wanneer ik echter vanuit Boechout Station die oversteekplaats neem is er plots wel een probleem. bij het verlaten van de oversteekplaats draai ik vervolgens links om dan aan mijn rechterkant een D7 bord tegen te komen met onderbord B + P verboden. Er wordt van mij verwacht dat ik daar op de rijbaan ga rijden (Zie foto’s). Die 15 meter of hoeveel is het? is voor speed pedelec verboden.
Mij lijkt het fietspad op deze plaats breed genoeg om Speed Pedelecs toe te laten. of toch op zijn minst een afgeschuinde kant te voorzien zodat we veilig op en af de rijbaan kunnen?De rest van het fietspad in deze straat lijkt me ook in aanmerking te komen. Een speed pedelec is immers niet enkel een snelle fiets maar ook gewoon een fiets. In analogie met een Porsche die ook in een zone 30 mag rijden, kan je met een snelle fiets ook evengoed traag fietsen, bijvoorbeeld doorheen fietsstraten, dorpskernen of gewoon met je ‘helm op fluo top’ kroost naar school begeleiden.
Een speed pedelec is een perfect vervoersmiddel om het fileprobleem aan te pakken. Ik doe ongeveer een uurtje vanuit Heist op den berg om in Mortsel te gaan werken, ben altijd op tijd en kom fris aan. Dit vervoersmiddel zou dus eerder gepromoot ipv beperkt te moeten worden.Verkeersveiligheid heeft voor mij hoge prioriteit, beroepsmatig maak ik dagelijks meerdere pv’s op van voertuigen die op trottoir’s of fietspaden staan, met GAS boetes tot gevolg.
Ik meen dat de huidige situatie gevaarlijk is, wagens verwachten immers niet dat ik plots vanop de oversteekplaats op de rijbaan ga rijden, en plots eerst links moet uitzwenken om die hoge boordsteen onder een veilige hoek te kunnen op rijden, of stoppen en afstappen op de rijbaan om dan die boordsteen op te gaan, om dan op het fietspad naar Lier terecht te komen.Wat als er een ongeval zou gebeuren met gekwetsten?
Wat als er een speed pedelec rijder tegen lage fietssnelheid daar gegrepen wordt, door een aan hoge snelheid rijdende gewone fietser? Wie is aansprakelijk? Als een speed pedelec rijder valt over de hoge boordsteen bij het verlaten van de rijbaan, gaat de gemeente boechout aansprakelijk gesteld kunnen worden? Graag zou ik dan ook dat verbod B + P zo snel mogelijk zien aangepast worden, of op zijn minst de boordsteen verlaagd.
Graag jullie reactie op deze vragen.
Vriendelijke groeten en alvast bedankt
Bert