Speed pedelec fietsers vallen niet buiten de wet en dienen zone 30 te respecteren, net zoals alle andere voertuigen. Handhaving via flitscontroles zoals bij recente flitsmarathon in Kallo (Beveren) is dus een goede zaak.

De straat waar de controles plaatsvonden lijkt ons terecht een zone 30 te zijn, met zijn geparkeerde wagens en vele conflictpunten.
Jammer genoeg is een snelheidsregime van 30km/u tevens van kracht op vele plaatsen die zich er wél toe lenen op veilige manier veel sneller te fietsen dan 30km/u. Denken we daarbij aan vele jaagpaden, F99abc fietsroutes door de velden en zelfs sommige landelijke fietsstraten. Het zou beter zijn de wet voor deze inrichtingen te herzien in het licht van het stijgende gebruik door snellere, lichte voertuigen. Zo kan men bijvoorbeeld de snelheidslimiet onveranderd laten voor zwaar verkeer, terwijl men voor lichte voertuigen de limitatie opheft en het regime laat afhangen van de zone waarin de bebording zich bevindt.
Voer voor de wetgever. Context voor de handhaver.