Gedrag op het dubbelrichting fietspad

Vanmorgen is er in Genk jammer genoeg een dode gevallen bij een ongeval tussen twee speed pedelecs op het dubbelrichting fietspad van de Henry Ford laan rotonde nabij de Beverstraat.

De oorzaak van het ongeval is ten tijde van dit schrijven nog ongekend. We betuigen als netwerk Speed Pedelec Vlaanderen ons medeleven met de slachtoffers en hun geliefden.

Dubbelrichting fietspad Henry Ford laan te Genk

Wat we wel weten is dat dubbelrichting fietspaden meer vloek dan zegen kunnen zijn. Een dubbelrichting fietspad is goedkoper in aanleg en onderhoud en zorgt voor minder betonnering van de openbare ruimte. Echter, waar men in twee richtingen mag fietsen is steeds meer kans op frontale botsingen*, die doorgaans zwaardere letsels veroorzaken. Ook zijn dubbelrichting fietspaden inherent gevaarlijker waar ze rijbanen kruisen, daar het verkeer op de rijbaan naar twee richtingen dient te kijken in plaats van één.

Enkel via goed rijgedrag houden we het veilig voor onszelf en de andere weggebruikers. Hieronder een aantal richtlijnen voor veilig gebruik van dubbelrichting fietspaden:

  • Hou steeds rechts aan en snij nooit een bocht af*. Fiets dus zoals je met een auto op de rijbaan zou rijden.
  • Pas je snelheid aan naar de context van de wegenis: drukte, kans op zijdelingse conflicten, staat van de weg, weersomstandigheden
  • Vertraag altijd bij kruisingen met rijbanen of andere fietspaden, ook wanneer je voorrang hebt.
  • Haal enkel in wanneer je dit veilig kan doen voor tegenliggers en de in te halen weggebruiker.
  • Zorg ervoor dat je verlichting goed is afgesteld en de tegenligger niet kan verblinden.

*Wist je dat een frontale impact tussen twee fietsers die elk 30km/u fietsen, vergelijkbaar is met de impact van aan 30km/u frontaal tegen een muur te fietsen? bron

3 comments

  1. Bij deze wil ik eerst mijn innige deelneming betuigen aan het slachtoffer. Dit is een spijtig voorval. Ik hoor momenteel veel negatieve reacties ivm dat het fietspad 2 richtingsverkeer heeft. In dit geval is het onmogelijk om 1 richtingsverkeer te bekomen, dit is een expresweg en men kan deze niet oversteken als fietser. Men kan alleen via een tunnel halfweg naar de andere kant of doorrijden naar de rotonde verderop waar men rond kan rijden. Mensen die aan de andere kant willen geraken kunnen alleen via deze 2 mogelijkheden oversteken dwz dat men bijna altijd in tegengestelde richting rijd van zodra men zijn bestemming wil bereiken. Fietsers/voetgangers moeten eerst naar deze oversteekplaats en meestal terug, in tegengestelde richting, om hun bestemming te bereiken. (Werk) De andere rotondes kan men niet rondrijden, deze houden de fietser aan de kant waar hij zich bevindt, het fietspad gaat dan ook niet volledig rond de rotonde en wordt onderbroken.

    Like

  2. Dit klopt toch niet:”*Wist je dat een frontale impact tussen twee fietsers die elk 30km/u fietsen, vergelijkbaar is met de impact van aan 30km/u frontaal tegen een muur te fietsen?” Als beide fietsers 30 rijden dan gebeurt de impact aan 60km/u en niet aan 30.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.