(niet zo) slim naar Antwerpen met de speed pedelec

afbeelding bron: Google maps

Wie vanuit het Waasland naar Antwerpen fietst, heeft twee mogelijke invalswegen: de vluchtkoker van de E17 en de voetgangerstunnel. Beide tunnels zijn nooit ontworpen geweest met het oog op druk fietsverkeer, waardoor ook beide tunnels bezwaarlijk een ‘invalsweg’ genoemd kunnen worden.

De vluchtkoker van de Kennedytunnel kun je enkel betreden via een tergend trage lift waar 5 (3 onder corona maatregelen) fietsers tegelijk in kunnen, of een steile, smalle trap die je met de speed pedelec enkel kan gebruiken als je naast je dagelijkse pendelrit ook minstens twee keer per week gaat gewichtheffen in de fitness.

De voetgangerstunnel is dankzij de combinatie van een grote lift, brede roltrappen én een centralere ligging een aantrekkelijker alternatief. De reguliere (vouw)fiets en e-bike worden er gedoogd aan een maximumsnelheid van 5 km/u. Wegens de categorisering als bromfiets blijft de voetgangerstunnel verboden terrein voor de speed pedelec. Dit terwijl er aan dezelfde snelheid geen verschil is tussen speed pedelec en fiets.

Stad Antwerpen belooft al sinds de jaren ’30 van de vorige eeuw om een tunnel of brug speciaal voor de fiets aan te leggen. De laatste update van die belofte zit in het massieve Oosterweel-project. Als het geld nog niet op is, staat er binnen 5 à 10 jaar een een hefbrug die minstens 3 keer per dag open en dicht zal moeten voor de scheepvaart. Helemaal in het uiterste noorden van ’t Stad zou er een diep ingegraven tunnel met steile hellingen komen. De wachttijd of extra kilometers moet je er dan maar voor lief bijnemen.

We begrijpen dat het niet eenvoudig is om een brede en druk bevaarde rivier te kruisen in het dichtst bebouwde stukje van dicht bebouwd Vlaanderen. Toch deed een sensibiliserende politieactie in de voetgangerstunnel op 19 januari 2021 erg onze wenkbrauwen fronsen. De actie kaderde in een terechte hoffelijkheidscampagne in de voetgangerstunnel: De fiets is er te gast. De speed pedelec gebruiker is echter extra gedupeerd, want je mag er enkel met je fiets aan de hand door, terwijl andere fietsers wél -traag weliswaar- op hun fiets mogen rijden. 

Stad Antwerpen en AWV (beheerder voetgangerstunnel) weten héél goed dat ze bijna 100 jaar te laat zijn met een structurele oplossing om met de fiets naar ’t Stad te komen, maar toch wordt er vastgehouden aan het feit dat de speed pedelec juridisch gelijkgesteld is aan een bromfiets, waardoor het verboden wordt om aan aangepaste snelheid door de voetgangerstunnel te fietsen. Een boete bedraagt €180, wisten de agenten ons vriendelijk te waarschuwen.

We kunnen niet ontkennen dat Stad Antwerpen probeert een goed evenwicht te zoeken waarin de speed pedelec vreedzaam kan samenleven met de andere weggebruikers in de stad, al volgen we sterk de mening van de fietsersbond dat sommige oplossingen anders aangepakt hadden kunnen worden. Dat de voetgangerstunnel verboden terrein blijft voor de speed pedelec, is hemeltergend. Het getuigt van een vorm van hokjesdenken die niet past bij deze tijd waarin de ‘modal shift’ bijna dagelijks in het nieuws komt en de markt overspoeld wordt met nieuwe, slimme licht elektrische voertuigen zoals de speed pedelec. Des te meer in een context waar volwaardige fietsinfrastructuur compleet afwezig is.

Willen we de modal shift tegen 2030 verwezenlijken, is de eerste stap om sterke oplossingen zoals de speed pedelec toegang te geven tot dezelfde infrastructuur als gewone fietsen. Tenslotte weten we allemaal dat een sensibiliserende actie vandaag vaak resulteert in een verbaliserende actie morgen. Speed Pedelec Vlaanderen hield op ATV alvast een pleidooi om de speed pedelec, net als de gewone fiets, aan aangepaste snelheid te gedogen in de voetgangerstunnel.

netwerk Speed Pedelec Vlaanderen

5 Replies to “(niet zo) slim naar Antwerpen met de speed pedelec”

  1. Ik heb al enkele malen met mijn speed pedelec door de voetgangerstunnel gefietst. Ik werd regelmatig voorbij gestoken door gewone fietsen, e-bikes en electrische steps. Het soort voertuig is niet het probleem hoor, maar wel de persoon die er op zit.

    Like

    1. Beste Luc,

      Dat klopt. Langs een kant moeten we echter wel kunnen toegeven dat lang niet alle speed pedelec gebruikers uw gezond rijgedrag tentoonspreiden. Dit hoeft echter niet te leiden tot repressieve maatregelen naar het type voertuig toe.

      Onze visie is dat handhaving voor zowel fietsen als speed pedelecs dient te gebeuren op basis van rijgedrag, niet op basis van performantie van het voertuig. Dit in analogie met auto’s: voor toegang tot – en snelheid in een woonerf maakt het niet uit of de wagen 2pk of 200pk onder de motorkap heeft zitten.

      Mvg, Vincent

      Like

  2. Ik vind als ‘gewone’ fietsgebruiker deze maatregel volledig terecht. Ik neem (nam) al jarenlang dagelijks de voetgangerstunnel en onze kinderen doen dat ook. Nog nooit heb ik een speedpedelec aan 20 of 25km/u zien rijden. Meestal halen ze me in (toegegeven, in rijd met 25km/u zelf ook te snel) en vaak tegen een rotvaart van 40 per uur. Terwijl er kinderen fietsen, wandelaars zijn… het is gewoon bang afwachten totdat er een dodelijk ongeval gebeurt in de smalle koker. En als je de speedpedelecer vriendelijk aanspreekt of dat nodig is… o wee dan!
    Deze vorm van matiging (uw snelheid aanpassen) is blijkbaar bij de meeste mensen niet mogelijk zonder afgedwongen maatregelen.
    Er bestaat overigens ook een heel voed en leuk veerpont waar de speedpedelec niemand zal hinderen… alleen zie je ze er nooit op. Niet speed genoeg zeker?

    Like

    1. Beste Tom,

      Bedankt voor je reactie. We gaan er volledig mee akkoord dat een onveilige snelheid niet thuishoort in de voetgangerstunnel. Speed pedelec gebruikers die er andere weggebruikers in gevaar brengen, mogen gerust geverbaliseerd worden. Wel zijn we van oordeel dat ondanks de juridische indeling, de speed pedelec nog steeds een fiets is en als dusdanig in dezelfde situatie niet gediscrimineerd mag worden tegenover de gewone fiets. Aan lagere snelheid is er namelijk geen verschil tussen beide voertuigtypes.

      Met vriendelijke groeten,

      Vincent – moderator

      Like

  3. Deze maatregel is belachelijk en zorgt ervoor dat ik weer met de auto naar Antwerpen moet omdat de reistijd te lang wordt als ik te voet door de tunnel moet (1u15 tov 45min met de auto). Ik rijd altijd met de andere gewone fietsers mee, steek niet voorbij, er is nooit een probleem. Natuurlijk zijn er gekken die daar veel te snel rijden, en dat zijn mensen op gewone fietsen, steps, elektrische fietsen alsook speed pedelecs. Het probleem is de onaangepaste snelheid. Voer dan een snelheidsbeperking in van 15km/u en controleer dat dan met boetes! Men spreekt trouwens over 5km/u maar ik verzeker iedereen dat in 100 jaar nog nooit één enkele fietser aan die snelheid door die tunnel is gereden. Beleidsmakers, denk opnieuw na, want dit kan niet omdat u geen andere mogelijkheid voorzien heeft om de Schelde over te steken!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.