
Onlangs onderstaand bericht van Politiezone VLAS (Kortrijk, Ledeberg, Kuurne) op social media over acties op het jaagpad langs de Leie.

We zijn vanuit ons netwerk in gesprek gegaan met hoofdcommissaris Camerlynck van politiezone VLAS. De politiedienst werd door een aantal burgemeesters gevraagd strenger te controlleren op het jaagpad langsheen de Leie, tussen Deinze en Kortrijk. Dit wegens klachten van andere weggebruikers over het toenemende verkeer aldaar en diens toenemende snelheid.
Het lijkt er op dat de lokale gemeenschappen het jaagpad niet wensen te zien als pendelroute, maar eerder als recreatieve locatie. Een groene zone, eerder bedoeld voor recreatief gebruik. Dit zorgt voor conflict met recreatieve koersfietsers alsook intergemeentelijke pendelaars die vlot, veilig en aangenaam wensen te pendelen.
Hoewel deze route vanuit de Fietssnelwegen ingekleurd staat als ‘F371’, zijn speed pedelecs er niet toegelaten. Enkel voetgangers, rijwielen, bromfietsen klasse A en aangelanden welkom. Naast het feit dat speed pedelecs simpelweg geen gebruik mogen maken van dat jaagpad, werd tevens vastgesteld dat de geldende maximale snelheid van 30 km/u niet wordt gerespecteerd. In de ogen van de ordehandhaver en/of buurtbewoner kan dit voor onveilige situaties zorgen gezien het gemengd gebruik alsook de slechte staat van het wegdek.
De politie beboette niet enkel speed pedelecs en bromfietsen klasse B die gebruik maakten van deze route maar sensibiliseerden ook groepen wielertoeristen.
De visie hierover vanwege Speed Pedelec Vlaanderen is als volgt:
- SP zijn ook fietsen en dienen bijgevolg toegang te krijgen tot alle fietsinfrastructuur. Het hoger snelheidspotentieel doet niet ter zake.
- SP moeten zich aan de geldende maximumsnelheid houden (al ijveren we ervoor deze op te trekken op jaagpaden en F99 paden gezien aldaar geen aanrijdingen gebeuren, het is enkel ‘ambetant’) alsook de snelheid aanpassen wanneer de verkeerscontext daar om vraagt (Art. 10 wegcode).
- We vragen de provinciale ambtenaren achter het fietssnelwegen initiatief om snelwegen uit te bouwen die de term waard zijn: waar àlle fietsen veilig en vlot kunnen fietsen. We zullen hen dan ook vragen contact op te nemen met de lokale gemeenschappen langsheen de F371 en in de tussentijd op de fietssnelwegen.be site duidelijk te communiceren over alternatieven voor speed pedelecs wanneer deze geweerd worden van wat eigenlijk als fietssnelweg staat ingekleurd. De speed pedelec gebruiker heeft namelijk de verwachting te mogen fietsen op fietssnelwegen.
- We vragen aan politiezone VLAS en de omliggende burgemeesters om voorlopig op de Leie de SP toegang te gedogen/sensibiliseren, maar dus enkel tot beboeting over te gaan wanneer de SP bestuurder onveilig fietst volgens lokale context, niet louter ‘omdat hij daar niet mag zijn’. Dit in analogie met het gedoogbeleid dat reeds in veel andere gemeentes van kracht is, uit erkenning dat veelal ofwel de signalisatie verouderd is ofwel het alternatief voor dit type fiets (bvb. langs een steenweg fietsen of doorheen een kluwen landwegels) meer netto gevaar oplevert voor fietser en anderen.
- Tenslotte vragen we politiezone VLAS om in hun communicatie onnodig stigmatiserende taal (voorbijrazende, voorbijstuivende) te vermijden. Deze termen staan niet in verhouding tot het erg geringe gevaar die licht elektrische voertuigen betekenen voor andere zwakke weggebruikers.
Ik merk dat de signalisatie aan de F371 nog steeds dezelfde is en de SP dus officieel niet toegelaten is langs de Leie.
Worden de SP’s nu gedoogd, mits ze zich houden aan de opgelegde snelheidsbeperkingen? Of is men (speedpedelecvlaanderen) niet tot dergelijke consensus kunnen komen met de stad Kortrijk/politiezone VLAS?
De veiligheidsuitrusting van een SP hoort nochtans bij de betere in vgl. met de meeste rijwielen.
Dus dit lijkt me geen reden van weigering.
LikeLike