Speed Pedelecs mogen binnenkort op het jaagpad!

Foto: Meggie Delodder

Vanaf de zomer mogen speed pedeles wettelijk op jaagpaden fietsen! De toelating wordt geleidelijk ingevoerd want heeft enkel een aanpassing van bebording nodig. Ogen goed open houden dus. Weer een stap vooruit in de erkenning van de hybride eigenschappen van de speed pedelec als licht voertuig met de eigenschappen van zowel fiets als bromfiets!

Met dank aan Minister Lydia Peeters (open-VLD) en De Vlaamse Waterweg NV.

Volgende stap om voor te ijveren: het snelheidsregime bijsturen.

De voorwaarde van De Vlaamse Waterweg NV tot toegang: “Als ze zich aan de 30km/u houden”. Deze voorwaarde heeft mogelijk meer te maken met hun aansprakelijkheid indien hogere snelheden worden toegelaten dan met veiligheidsoverwegingen.

We vragen alvast aan de speed pedelec bestuurders die dit lezen om aan veilige snelheid en defensief te fietsen op het jaagpad. Hou je ogen op de weg en hou rekening met de andere weggebruikers. Net zoals eender waar anders dus.

Weinig draagvlak voor 30km/u

Er is weinig draagvlak voor een snelheidslimiet van 30km/u op fietspaden die conflictvrij*, kaarsrecht, luw en breed zijn. Simpelweg omdat sneller fietsen dan 30km/u er in regel veilig mogelijk is. Menig jaagpad kent zulke inrichting. Ook de context van gebruik faciliteert sneller fietsen: wandelaars met kinderen en pendelaars maken op andere tijdstippen gebruik van het jaagpad. Met het nieuwe visiedocument blijft snel fietsen voorlopig echter verboden. Dat geldt overigens ook voor wielertoeristengroepen, al kunnen zij niet beboet worden.

Om draagvlak voor een snelheidslimiet te maximaliseren is het aangewezen dat deze als realistisch gepercipieerd wordt door de weggebruiker. Dat is nu niet het geval. Geregeld worden snelheden boven 30km/u behaald door zowel wielertoeristen als pendelaars. Indien dit gedrag niet voor meer ongevallen zorgt, is het aangewezen het snelheidsregime aan te passen. Zoniet is er veel handhaving nodig om naleving via externe motivatie af te dwingen. Soms kan dat niet anders, maar het zou een uitzondering moeten zijn. Een handhaver op een jaagpad kan op dat moment niet elders ingezet worden. Bijsturing van het snelheidsregime op jaagpaden zal dus afhangen van de ongevallenstatistieken in de volgende jaren, gesteld dat deze onderscheid maken tussen jaagpaden en andere infrastructuur.

De volledige tekst met de visie op de jaagpaden is hier terug te vinden.

*conflictvrij: slaat op de wegenis: goed zicht, amper zijwegen, opritten, voordeuren e.d.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.