Snelheidsbeperkingen op basis van de context van het fietspad zijn logisch en nodig. Snel waar het kan, traag waar het moet. Dat stad Antwerpen in (delen van) de binnenstad de snelheid tot 25 km per uur wil verlagen komt dus niet onverwacht. De wegcode biedt hier alsnog geen echte oplossingen. D7, D9 en D10 voldoen niet. Aanwijzingsborden in plaats van C43-verbodsborden als lapmiddel dan maar.
Wel hopen we dat de stad Antwerpen stevig nadenkt over het voorzien van voldoende snelle routes, ook doorheen de binnenstad. Een fijnmazig netwerk van snelle fietspaden is namelijk cruciaal voor de verdere evolutie van lichte, elektrische voertuigen en het behoud van de internationale voorbeeldfunctie die Antwerpen momenteel bekleedt op vlak van speed pedelecs.
Speed pedelecs mogen op de baan rijden dus ik zie het probleem niet echt, het zal natuurlijk minder leuk zijn voor de auto’s als de speed pedelecs er massaal gaan beginnen tussen rijden.
LikeLike
Een fijnmazig netwerk kan vele vormen aannemen. Het kan evenwel niet de bedoeling zijn pedelec gebruikers onnodig in gevaar te brengen alsook auto’s te frustreren of beide types in lange files te laten vastrijden. Bij dit laatste kan het fietspad een uitweg bieden voor de pedelec, op voorwaarde dat het om een aanliggend fietspad gaat met afgeschuinde borduur.
LikeLike