
“”4 op 10 speed pedelec bestuurders niet in orde”, politie houdt verkeersactie op fietsostrade in Ekeren”
De kop van bijhorend artikel in Het Nieuwsblad leest best dramatisch. 40% niet in orde en dat voor een fietscategorie die met zijn schijfremmen en perfect afgestelde -veelal geïntegreerde- verlichting tot de best uitgeruste hoort!
Politie Antwerpen hield maandag een verkeersactie op een fietssnelweg te Ekeren, duidelijk gericht op speed pedelecs. Mogelijk was dit een stiptheidsactie in kader van het huidige loonconflict bij de politie.
De overtredingen waren vooral administratief van aard: deze fietsers hadden het origineel van hun kentekenbewijs niet op zak, nochtans verplicht voor elk voertuig met een kentekenplaat. Deze verplichting staat duidelijk op onze website. We hebben als netwerk wel een aantal bedenkingen:
- Vooraleerst de olifant in de kamer aanwijzen: hoewel bij wet verplicht, heeft een papieren bewijs eigenlijk geen nut meer. De politie kan de inschrijving van het voertuig in dit digitale tijdperk gemakkelijk controleren via een app of de radiokamer. Het is dan ook extra zuur om hiervoor in deze tijd nog beboet te worden.
- Men kan zich afvragen of een actieve controle op kentekenbewijs bij fietsen wel de beste tijdsbesteding vormt van de ordehandhaver in context van verkeersveiligheid als ultieme doel.
- Er is bij de speed pedelec gebruiker geen sprake van slechte wil of nonchalance. De kentekenplaat bestel je eenmalig en voelt als een formaliteit, gevoelsmatig vergelijkbaar met de aankoop van een helm. Het blijft uiteindelijk een fiets die veelal aanvoelt en oogt als een rijwiel. Dat zovelen het document niet bijhebben, wijst erop dat men er simpelweg niet bij stilstaat dat dit voor deze fiets vereist is.
- Het kentekenbewijs heeft een onhandig formaat. In tegenstelling tot een rijbewijs past het alsnog niet in de portefeuille. Ook niet de beste plek, want dit document hoort bij het voertuig te blijven en niet bij de bestuurder.
- Ook op het voertuig aanbrengen levert problemen op. In tegenstelling tot een auto, heeft een speed pedelec doorgaans geen handschoenkastje of ander geschikt compartiment. Eventueel kan het in de fietstas, tot je deze een keer vergeet mee te nemen. Het zou je maar overkomen om net dan gecontroleerd te worden.
Boete voor deze overtreding: 58€ + 8.84€ administratieve kosten. Evenveel als fietsen zonder verlichting dus, maar dan zonder lichtjes cadeau te krijgen.
Afsluitend zinnetje in het artikel: “verder hadden enkele fietsers geen verlichting”. De best uitgeruste fiets wordt dus -louter op krantenkop afgaande- door het slijk gehaald voor iets wat geen enkele relevantie heeft voor verkeersveiligheid. De onverlichte fietsen daarentegen ontsnappen de aandacht, net zoals ze dat bij auto’s doen vlak voor een aanrijding. Maar tja, een nieuwsfeit over enkele onverlichte fietsen haalt minder kliks. Foei, Mediahuis.
Ik fiets dagelijks van Oudenaarde naar Destelbergen met mij Riese & Mulle supercharger 2 – Rohloff en heb alle boorddocumenten steeds bij in mijn draagtas. Het is de wet ‘Dura lex set lex’
LikeLike
Enkel rijbewijs en kentekenbewijs dient u steeds bij te hebben. Rijst wel de vraag of deze specifieke ‘lex’ nog wel nodig is en of deze niet gewoon stamt uit een pre-internet tijdperk.
LikeLike
Enkel kentekenbewijs deel I dien je bij te hebben, deel II mag je zelfs niet bij hebben want (ook) daarvoor krijg je een boete … documenten dienen origineel te zijn, dus geen kopie of foto. Origineel verzekeringsbewijs heb ik ook altijd mee.
LikeLike
Klopt. Wat verzekeringsbewijs betreft: moet enkel onder bepaalde voorwaarden.
LikeLike
Mijn inschrijvingsbewijs heb ik opgeborgen in mijn stuur, opgerold in plastic, met touwtje binnenin vastgemaakt aan dopje van het handvat. Totaal onzichtbaar en altijd bij. Ook ha die als je de fiets uitleent.
Niet verder vertellen 🙂
LikeLike