Vooruit gaat achteruit te Bredene

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04/06/geen-speedpedelecs-meer-op-fietspad-naast-koninklijke-baan-in-br/

Gemeente Bredene, waar partij Vooruit het overwicht bezit, heeft beslist dat speed pedelecs niet meer welkom zijn op het fietspad van de Kapelstraat en Driftweg te Bredene ten gevolge een aantal meldingen van inwoners.

Burgemeester Steve Vandenberghe: “Die fietsen halen soms snelheden tot 45 kilometer per uur, dan hoor je eigenlijk niet meer thuis op een fietspad, maar op de openbare weg. De speedpedelecs moeten niet op de Koninklijke baan, zij kunnen gewoon op de Kapelstraat en de Driftweg rijden. Dat is ook een zeer veilige baan.”

Dit is een onhandige uitspraak van de burgemeester. Een uitspraak die getuigt van een gebrek aan kennis over deze vervoersvorm. Het ontkent het feit dat er veel variatie bestaat in speed pedelec fietsen. Zo worden er speed pedelecs verkocht waarbij de trapondersteuning reeds ophoudt op 35km/u. Ook haalt een groot deel van de speed pedelecs slechts een kruissnelheid tussen 35-38km/u. Enkel enkele snellere merken zoals Ellio, Stromer en Klever halen die hogere kruissnelheden. Bovendien is de speed pedelec gebruiker in regel geen snelheidsduivel maar een gewone werknemer die vlot en veilig met de fiets wenst te pendelen. Deze mensen voelen zich even kwetsbaar als andere fietsers en zullen daar in regel naar handelen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld koersfietsers of bakfietsen kunnen speed pedelecs zeer snel optrekken. De barrière om tijdelijk even af te remmen tot lagere snelheid wanneer de verkeerscontext daar om vraagt, is dan ook laag. Los van de mogelijke topsnelheid, wordt tevens genegeerd dat vele speed pedelec bestuurders hun speed pedelec ook als gewone e-bike gebruiken, om aan lagere snelheid hun kroost naar school of winkel te begeleiden.

Een individuele aanpak van die enkele eerder roekeloze bestuurders ware dan ook de betere keuze geweest, in analogie met de aanpak van roekeloze autobestuurders.

Bovendien leidt het snelheidsverschil tussen speed pedelecs en zwaar verkeer geregeld tot frustratie bij deze laatste groep. Speed pedelecs de keuzevrijheid ontnemen tussen rijbaan en fietspad kan voor een baan als deze net voor minder veiligheid zorgen! Werd dit wel ter dege onderzocht voor de situatie te Bredene?

Tenslotte dienen we ook te vermelden dat het hier geen smal fietspad betreft langsheen voordeuren of een school. Zowat het ganse traject beschikt over een redelijk breed, quasi recht fietspad langsheen brede bermen of natuur (zie foto’s hieronder). Het goede zicht en lage conflictkans maken dit fietspad dan ook tot een van de veiligere in Vlaanderen. Prima fietspad om snel op te fietsen wanneer Art. 10 van de wegcode in acht wordt genomen.

De uitgangspositie van Bredene is tegemoetkomen aan de bezorgdheden van hun inwoners. Maar er zijn andere mogelijkheden dan een bot verbod: Zo kan waar nodig lokaal een lager snelheidsregime voor de ganse wegenis worden ingesteld. Ook kan men handhaven op basis van rijgedrag in plaats van type fiets. De analogie met autoverkeer legt het fundamentele mentaliteitsprobleem bloot: Beeld je in dat alle auto’s zouden worden verbannen van een rijbaan omdat een enkeling zich er op een raceparcours waant. Of ook: een Porsche mag toch ook gewoon op een woonerf rijden, hoewel deze sportauto een hogere maximumsnelheid kan behalen?

Laten we er geen doekjes op winden: Gemeente Bredene maakt duidelijk de foute beslissing. Een beslissing die getuigt van weinig toekomstvisie vanwege Vooruit: De speed pedelec speelt namelijk een cruciale rol in de modal shift die onze maatschappij nodig heeft om weg te geraken van fossiele brandstoffen. Een repressieve maatregel zoals deze die bovendien over langere afstand dan nodig wordt ingevoerd, fnuikt de modal shift in het voordeel van autoverkeer en kan een nefaste impact hebben op langere termijn. Wat Bredene nodig heeft, is sensibilisering en op termijn een nog iets breder fietspad, niet een verbod.

We overhandigen alvast deze zorgen aan gemeente Bredene en hopen dat ze zich bezinnen over de impact van de huidige mentaliteit. Ook even melden dat gemeente De Haan (Open & NV-A) in dezelfde straat is foutgelopen en we hen eveneens contacteren.

Alternatieve fietsroute?
De Kapelweg en Driftweg vormen de veiligere keuze voor de speed pedelec gebruiker om parallel aan het strand te fietsen, ondanks dat de F34 Knokke-Heist – Oostende langsheen de Koninklijke baan loopt. De Koninklijke baan is namelijk voorzien van een typische ‘moordstrook’ en bijgevolg vrij onaangenaam en onveilig om over te fietsen. Men zou mits heraanleg dit wel enorm kunnen verbeteren, bijvoorbeeld door het fietspad dichter naar de berm te leggen en een betonnen barrière te voorzien tussen fietspad en rijweg. Of nog beter, een volledig apart fietspad, afgescheiden van de rijbaan door brede berm en met geregelde aftakkingen richting Bredene en De Haan.

One comment

  1. Fietssnelwegen en recreatiefietspaden aanleggen, hier en daar gecombineerde fietswegen met snelheidsbeperkingen. Iedereen kontent.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.