Waarom SP toelaten op jaagpaden geen veiligheidsprobleem is

Netwerk Speed Pedelec Vlaanderen schaart zich achter het pleidooi van zowel CD&V als de Fietsersbond om speed pedelecs toegang te verschaffen tot alle jaagpaden in Vlaanderen.

https://www.hln.be/binnenland/cdenv-wil-speedpedelecs-toelaten-op-alle-jaagpaden-in-vlaanderen~a54aeaf7

Mobiliteitsoplossingen veranderen continue en zo ook de benodigde invulling van onze openbare ruimte. Maar wegbeheerders hebben tijd nodig om deze veranderingen te accepteren en er naar te handelen. Jaagpaden zijn het voorbeeld bij uitstek van een te starre houding van een wegbeheerder. De tijd waarin boten er werden voortgetrokken met een touw zijn reeds lang voorbij. 10km/u maximumsnelheid binnen de bebouwde kom is ronduit archaïsch te noemen en de 30km/u limiet buiten de bebouwde kom is veelal trager dan wat technisch veilig mogelijk is.

Tegenwoordig vormen jaagpaden prima infrastructuur om snel op te fietsen: breed, goed zicht, zeer lage conflictkans en dit alles over lange trajecten. Er is tevens een grote spreiding in de tijd waarop verschillende groepen gebruik maken van het jaagpad. Speed pedelecs en wielertoeristen eerder tijdens pendeluren, wandelaars en vissers eerder buiten pendeluren en in het weekend. Verder dient men te beseffen dat speed pedelecs en koersfietsen aan vergelijkbare snelheid fietsen. Een speed pedelec ondersteunt ‘tot 45km/u’ maar onderzoek wijst uit dat de kruissnelheid eerder tussen 35-43km/u ligt.

Uiteraard dient elke snellere fietser steeds zijn rijgedrag aan te passen in functie van de context van drukte, weersomstandigheden en conflictkans en dus te vertragen waar nodig. Dat is niets specifiek voor het jaagpad maar een normale verwachting voor elke weggebruiker op elke wegenis, opgenomen in Art. 10 van de wegcode. Ongepast gedrag is een probleem van opleiding en handhaving en niet van het voertuigtype. Tenslotte heeft een waterloop doorgaans aan elke zijde een jaagpad. Men kan zonodig deze flexibiliteit gebruiken om beter in te spelen op de noden van zowel snellere als stapvoetse weggebruikers.

Het argument ‘dat er omwille van de veiligheid geen plaats is voor lichte voertuigen die 45km/u kunnen behalen’, houdt dan ook geen steek. Waarom dan deze starre houding van De Vlaamse Waterweg? Wel, zoals steeds heeft het eerder met geld te maken. De houding wordt ingegeven door een onevenwicht tussen verwachtingen en middelen. Deze overheidsdienst krijgt middelen en richtlijnen om de binnenvaart in goede banen te leiden. Elk ander gebruik van hun infrastructuur toelaten, legt een ongewenste verantwoordelijkheid op. Ze zijn namelijk verantwoordelijk voor die infrastructuur en dan dienen ze te investeren in zowel aanleg als onderhoud.

Toegang tot een jaagpad wordt bovendien niet verleend/geweigerd in functie van de kwaliteit van het jaagpad maar in functie van de bestempeling van het jaagpad als fietssnelweg. Enkel daar waar het jaagpad dienst doet als fietssnelweg, worden speed pedelecs toegelaten. Een minderheid aan paden, in aanleg en onderhoud ondersteund op provinciaal niveau.

Links: F8 jaagpad Wijgmaal: SP toegelaten. Rechts: jaagpad Deinze: SP niet toegelaten. Vergelijkbare breedte en conflictkans.

Conclusie: het probleem met jaagpaden is geen probleem van veiligheid, maar van politieke verwachtingen en middelen. We roepen dan op om via beleidsweg ervoor te zorgen dat duidelijke, progressieve verwachtingen omtrent toegang voor alle lichte voertuigen worden vastgelegd en de middelen worden voorzien om DVW toe te laten op korte termijn aan deze verwachtingen tegemoet te komen.

One comment

  1. Hopelijk gaan andere landen hier ook in mee..Vooral in Duitsland is er nog veel werk aan de winkel omtrent het toelaten op fietspaden.In Nedeland is het al wat beter maar verplicht op de rijbaan binnen de bebouwde kom is een heikel punt daar !

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.