Europese regelgeving omtrent verplichte uitrusting deed de elektrische fiets met trapondersteuning boven 25km/u destijds van de rijwielen naar een nieuwe bromfietsklasse fietsen. De zo ontstane speed pedelec heeft echter nooit goed in dat nieuwe hokje gepast. Het was een nieuw hok in een oude stal, gemaakt voor een tijd waarin bromfietsen brommen en snel fietsen als sportdiscipline werd gezien. Verkeerswetgeving evolueert nu eenmaal trager dan nieuwe technologieën en maatschappelijke noden. Netwerk Speed Pedelec Vlaanderen heeft steeds geijverd om dit wetgevend kader bij te sturen, opdat deze tegemoet zou kunnen komen aan de hybride eigenschappen van het vervoermiddel: hij verenigt de eigenschappen van zowel rijwielen als bromfietsen, met effectief gereden snelheid als discriminator.

Van meet af aan was -anders dan in ander landen- ook België zich bewust van deze tekortkoming. Het verklaart waarom bij ons een extra bromfiets categorie werd gecreëerd die een aparte behandeling toelaat. De speed pedelec kan fietsvergoeding krijgen. Er is keuzevrijheid tussen D7 fietspad en rijbaan BIBEKO. In een fietsstraat krijgt hij exact dezelfde rechten als andere fietsen. Een aparte BA verzekering is niet nodig. Zulke ingrepen hebben er toe geleid dat België en bij uitstek Vlaanderen een absolute pionier is op het wereldtoneel. Nergens ter wereld is de speed pedelec zo succesvol als bij ons.
Dit succes komt ook erg gelegen gezien de grote maatschappelijke uitdagingen op vlak van verkeersveiligheid*, volksgezondheid, energie en klimaat. De geesten rijpen. Het besef groeit dat we met deze fiets goud in handen hebben. Dat we alles moeten doen om hem verder te stimuleren en een veilige plaats op de weg te bieden.
* Lees ook: waarom de speed pedelec veel veiliger is dan de media doet uitschijnen
Ondanks stimulerende ingrepen, ondervindt de snelle fietser nog vele barrières en ongemakken. Zo krijgt de speed pedelec nog steeds geen toegang tot alle fietsinfrastructuur, gaande van de meeste jaagpaden, bepaalde types fietspaden tot de tegenrichting van beperkte enkelrichting straten. Hij mag tevens niet in dezelfde mate gebruikt worden voor vervoer van kinderen, hoewel hij qua bouw tot de veiligste fietsen behoort. Tenslotte wordt met fietssnelwegen wel geïnvesteerd in vlotte pendelroutes, maar zorgt verouderde wetgeving voor een grotere snelheidsbeperking dan nodig op menig conflictarm jaagpad en F99abc pad.
Met recent Koninklijk Besluit, gepubliceerd op 15 september 2022, wordt een volgende stap genomen in het wegwerken van deze barrières. Traag maar gestaag krijgt deze fiets de erkenning die hij verdient.
Concrete veranderingen
- Speed pedelecs worden toegelaten tot delen van de openbare weg aangeduid met bord D9
- Waar een snelheidsbeperking hoger dan 50km/u geldt, wordt het gebruik van het D9 pad verplicht (in analogie met D7).
- D10 blijft nog verboden.

- Het toepassingsgebied van borden B22 en B23 wordt uitgebreid tot speed pedelecs

- Het verkeersbord F113 dat het einde van een fietsstraat aanduidt, wordt opnieuw toegevoegd. Een fietsstraat eindigt dus ofwel ter hoogte van het volgende kruispunt, ofwel ter hoogte van het verkeersbord F113

- De middenrijbaan wordt geïntroduceerd: De middenrijbaan (de plaats voor de motorvoertuigen) wordt afgebakend door twee evenwijdige witte onderbroken strepen aan weerszijden van de rijbaan. De zijdelingse stroken die zich aan de buitenkant van de middenrijbaan bevinden, mogen gebruikt worden door bestuurders van rijwielen, bromfietsen klasse A, speed pedelecs, niet ingespannen trekdieren, last- of rijdieren of vee. Ze moeten voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich bevinden. Andere bestuurders mogen de zijdelingse stroken slechts gebruiken voor kruisen en inhalen.
- Te voet met de speed pedelec aan de hand, moet men, net zoals dat het geval is op de rijbaan, de zijdelingse stroken aan de buitenkant van de middenrijbaan links in de gevolgde richting gebruiken. Ze houden zich daarbij best zo veel mogelijk links op die zijdelingse stroken.

- Er komt een verkeersbord dat toelaat om op eenzelfde parkeerplaats het parkeren afwisselend in de tijd voor te behouden voor verschillende categorieën van voertuigen, bijvoorbeeld ’s nachts voor auto’s en overdag voor fietsen.
Bovenstaande regels treden in werking op 1 oktober 2022. We zorgen als netwerk Speed Pedelec Vlaanderen ervoor dat alle pagina’s op deze website tegen 1 oktober worden aangepast om de nieuwe regelgeving correct weer te geven.
Fijn om te lezen dat er traag, maar gestaag gewerkt wordt aan de normale integratie van de speed pedelec in het verkeer.
Hierbij vroeg ik mij af of er ook nagedacht wordt over toelaten van speed pedelecs (met aangepaste snelheid) op voetgangerszones. Gewone fietsen mogen hier wel fietsen, speed pedelecs niet. Bedankt alvast.
LikeLike
Jammer dat de bromfiets klasse B niet hetzelfde mag als de speed pedelec. Beide 45km/u
LikeLike