Op 24 oktober 2022 rond 11u werd een vrouw op haar speed pedelec aangereden door een auto die rechtsaf sloeg zonder voorrang te verlenen. Ze fietste op het moment van de feiten op het dubbelrichting fietspad van de Liersebaan tussen Massenhoven en Zoersel, een gewestweg met een 70km/u snelheidsregime. De aanrijding gebeurde ter hoogte van de Molenbaan. De precieze omstandigheden worden door de politie onderzocht.
De fietsster kwam gekneld te zitten onder de auto en werd na bevrijding door de brandweer gewond naar het AZ Voorkempen in Malle gebracht. Ze is niet in levensgevaar en we wensen haar een spoedig herstel.

Hetzelfde bericht leest enigszins anders op de grotere media kanalen.
krantenkop: “Vrouw op speedpedelec zwaargewond na aanrijding met wagen in Zandhoven”
“Het is niet duidelijk hoe snel de vrouw met haar speedpedelec reed op het ogenblik van het ongeval.”
“lees ook: Steeds meer speed pedelecs op onze wegen, maar infrastructuur kan die explosie niet aan: “Snelheidsverschil is gewoon erg gevaarlijk””
GVA, Nieuwsblad
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221024_93780317
https://www.gva.be/cnt/dmf20221024_93671812
“Een opmerkelijk artikel verschenen in deze krant. Geschreven alsof het een vaststaand feit is dat de speedpedelec wellicht de oorzaak was van het ongeval. Heksenjacht op bestuurders van speedpedelecs? Misschien is het nuttig om na te gaan wat het probleem is. En is er überhaupt een probleem? De laatste studie over speedpedelecs is ondertussen een aantal jaren oud. Best een nieuwe studie opstarten om de ongevallen met speedpedelecs in kaart te brengen en om deze ongevallen analyseren…”
Eric Caelen, Kabinet Gilkinet, Brussels mobiliteit, mede ontwerper van de wegcode LinkedIn
Als netwerk Speed Pedelec Vlaanderen kunnen we verkeersdeskundige Caelen bijtreden in zijn analyse. Speed pedelecs worden door de media nog steeds onterecht afgeschilderd als een probleem. Hoewel ten tijde van het artikel het politieonderzoek nog lopende was, wijst alles in de richting van een fout door de automobilist, terwijl de speed pedelec bestuurster volstrekt legaal aan het fietsen was op een gepaste plaats én aan gepaste snelheid.
Er is nood aan meer studie over ongevallen met speed pedelecs. Bij hoeveel ongevallen is de speed pedelec bestuurder in fout? Hoeveel gebeuren op een dubbelrichting fietspad? Hoeveel ongevallen zijn een gevolg van de staat van de weg? Wat is de impact van beknotting van keuzevrijheid tussen fietspad en rijbaan door sommige wegbeheerders? In welke mate speelt het gebrek aan kennis en ervaring vanwege autobestuurders mee? Wat is de netto volksgezondheid impact van speed pedelecs wanneer men naar het volledige plaatje kijkt en rekening houdt met de autoverplaatsingen die ze vervangen, de gezondheid op lange termijn, de ernst van de letsels, … Een goede analyse laat toe gepaste maatregelen te treffen opdat speed pedelec bestuurders veiliger het snelheidspotentieel van hun pendelfiets kunnen benutten.
Hoe relevant is investering in meer studies?
Het volle potentieel van de speed pedelec kunnen benutten is zeer belangrijk. België kent teveel files en heeft nood aan een modal shift. Fietsberaad heeft aangetoond dat meer dan de helft van de nieuwe speed pedelecs een auto vervangt. Anno 2022 komt dit neer op >30000 auto’s minder in het verkeer tijdens pendeltijdstippen! De hogere kruissnelheid is de belangrijkste drijfveer voor die overstap. Maar er zijn nog andere redenen: ze zijn beter voor het klimaat, de energieconsumptie, de gezondheid, de koopkracht en de werk-gezinsbalans. Dit alles maakt hen zeer gegeerd, wat we ook zien in de enorme groei die ze jaarlijks optekenen. De trend van explosieve groei uit ons bericht in 2021 zet zich ook voort in 2022. In de eerste negen maanden van dit jaar werden reeds 38.7% meer nieuwe speed pedelecs ingeschreven dan in het gehele jaar 2021! bron
Ondanks de aanhoudende negatieve framing in de media heeft onze maatschappij lichte voertuigen zoals deze in toenemende mate nodig. De vraag is dus niet of speed pedelecs thuishoren op onze wegen, dan wel welk beleid we dienen te hanteren om tegemoet te komen aan de te verwachten verdere evolutie van de burgernoden.
Tot die dag volgen we best op zeer defensieve manier het advies die op de grond geschilderd staat aan de aanrijding te Zandhoven: “Blijven fietsen allemaal!”.
lees ook: Hoe zit het écht met speed pedelec ongevallen? Geen verdubbeling maar 4% groei.
lees ook: VIAS pleit voor beknotting speed pedelec infrastructuur ondanks laag ongevallenpercentage